A Blaha Lujza tér, az aluljáró és a Somogyi Béla utca felújítására nagyjából két és fél milliárd forint áll rendelkezésre fővárosi és kormányzati forrásból. A téren jelentősen nő a zöld felületek aránya, valamint kulturális célokat szolgáló épület és rendezvényhelyszín is létesül. A Corvin Áruház tulajdonosa átalakítja az épületet, műemlékhomlokzatát pedig felújítja. A csomópont akadálymentes lesz, és változik a teret határoló utak forgalmi rendje is.
A Blaha Lujza tér rekonstrukciójáról szóló vállalkozási szerződés megkötése áprilisra várható, közölte a Budapesti Közlekedési Központ, hozzátéve, hogy a kiviteli tervek 2019-ben elkészültek, de a helyi önkormányzati választásokat követően az elkészült tervek módosításának igénye merült föl az új vezetés részéről, figyelemmel a társadalmi igényekre, a klímaváltozás okozta azonnali feladatokra és a főváros teljes beruházási porfóliójának forráscsökkentésére – fogalmazott közleményében a vállalat.
Az egyeztetés elmaradt
A Blaha Lujza tér felújításának áttervezését semmilyen társadalmi vita és egyeztetés nem előzte meg, a kivitelezésre szóló tendert a BKK úgy írta ki, hogy az aktuális tervek még csak nem is nyilvánosak – így reagált szombaton Facebook-bejegyzésében a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója. Vitézy Dávid szerint a tömegközlekedés színvonalát is javítani kellene a projektben. Úgy véli, a főváros nagy lehetőséget szalaszt el a rövidlátó tervezéssel, ezért érdemes lenne megfontolni a tender visszavonását.
A Városháza és a BKK tegnap jelentette be, hogy megkezdődik a Blaha Lujza tér felújítása, miután több mint egy éven...
Közzétette: Vitézy Dávid – 2021. január 23., szombat
A főpolgármester kabinetfőnöke az InfoRádiónak azt mondta, a főváros abban érdekelt, hogy elkészüljön a tér rekonstrukciója. Balogh Samu hozzátette, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója elképzeléseinek megvalósítására a kormányzati elvonások miatt nincs pénz.
„Miután a kormány még azt a hatmilliárd forintot sem fizette ki, amit a Lánchíd felújítására ígért a fővárosnak,
ugyan miért számítanánk arra, hogy a Blaha Lujza tér esetében szeretne erre több pénzt áldozni?
– tette föl a kérdést a kabinetfőnök. – Ez is egy olyan fejlesztés, amit a fideszes városvezetés, még az előzős ciklusra ígért, és nem történt benne semmi. Az új városvezetés szükségszerű módosításokkal, a tervek apró megváltoztatásával, több zöld megtartásával, több fa elültetésével módosította, és határidőn belül igyekszik megvalósítani.”
Lenne idő
Az InfoRádió megkeresésére a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója kifejtette: a Blaha Lujza tér nem egy túlzottan régi, mindig is egy V-alakú elrendezésű városi szerkezetű tér volt, ahol a Népszínház utca és a Rákóczi út találkozott. Hajdanán mind a két említett úton villamos járt, már azonban csak előbbin. Ezért Vitézy Dávid szerint
a Blaha felújítása alkalmat teremtene arra, hogy a villamosokat „kihozzák” a térre, színvonalasabb átszállás biztosítva a metró felé a villamosok utasainak.
Hiszen az egész Kőbányát és Józsefvárost kiszolgáló járatokra – a látszattal ellentétben – egy sarokkal beljebb, a Népszínház utcában lehetséges a felszállás, mintegy negyed kilométeres sétával a kettes metrótól, ami nem szolgálja a versenyképes közösségi közlekedést. Megismételte, a Blaha Lujza tér felújítását illett volna kihasználni arra, hogy a 28-as, 37-es és 62-es villamosok végállomását behozzák a térre, amire készült is terv a BKK-nál kevesebb, mint öt évvel ezelőtt.
A szakember arra is kitért, hogy a villamos a legzöldebb közlekedési mód, és azok bevezetése a térre érdemben nem korlátoznák a növényekkel történ zöldítését sem, bőven maradna arra hely, hogy füvesítsenek, fákat ültessenek, előbbit akár a gyalogosok által nem használt vágányok között is.
Az InfoRádió kérdésére válaszolva azt is megjegyezte, a Blaha Lujza tér felújítására adott támogatások határideje 2020 végén lejárt, ehhez képest egy év hosszabbítást kért a városvezetés, amit a kormány megadott, így „lenne idő arra, hogy jó tervek készüljenek”. Ami pedig a pénzt illeti, először is,
az nem kerül pénzbe, hogy ne „építsük el” a jövőbeni fejlesztés lehetőségét
– fogalmazott Vitézy Dávid, hiszen tudvalevő, hogy a főváros hosszú távú közlekedési terveiben szerepel a Rákóczi úti, illetve a Népszínház utcai villamosvonal versenyképesebbé tétele, ami most ellehetetlenülhet.
A BFK vezérigazgatója végezetül panaszként említette, hogy bár a főváros, hasonlóan hozzájuk, sok esetben kikéri a közvélemény véleményét, a Blaha Lujza tér esetében mégsem tette ezt meg.