eur:
402.37
usd:
371.5
bux:
91415.63
2025. március 29. szombat Auguszta
Nyitókép: Vitézy Dávid/Facebook

A Blaha Lujza tér felújítása körül is összecsapnak a vélemények

Az idén megkezdődik és mintegy másfél évig tart a Blaha Lujza tér, az aluljáró és a Somogyi Béla utca felújítása – közölte a Budapesti Közlekedési Központ. A Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója szerint a tömegközlekedés színvonalát is javítani kellene a projektben, a főváros szerint erre a kormányzati megszorítások miatt nincs elég forrás.

A Blaha Lujza tér, az aluljáró és a Somogyi Béla utca felújítására nagyjából két és fél milliárd forint áll rendelkezésre fővárosi és kormányzati forrásból. A téren jelentősen nő a zöld felületek aránya, valamint kulturális célokat szolgáló épület és rendezvényhelyszín is létesül. A Corvin Áruház tulajdonosa átalakítja az épületet, műemlékhomlokzatát pedig felújítja. A csomópont akadálymentes lesz, és változik a teret határoló utak forgalmi rendje is.

A Blaha Lujza tér rekonstrukciójáról szóló vállalkozási szerződés megkötése áprilisra várható, közölte a Budapesti Közlekedési Központ, hozzátéve, hogy a kiviteli tervek 2019-ben elkészültek, de a helyi önkormányzati választásokat követően az elkészült tervek módosításának igénye merült föl az új vezetés részéről, figyelemmel a társadalmi igényekre, a klímaváltozás okozta azonnali feladatokra és a főváros teljes beruházási porfóliójának forráscsökkentésére – fogalmazott közleményében a vállalat.

Az egyeztetés elmaradt

A Blaha Lujza tér felújításának áttervezését semmilyen társadalmi vita és egyeztetés nem előzte meg, a kivitelezésre szóló tendert a BKK úgy írta ki, hogy az aktuális tervek még csak nem is nyilvánosak – így reagált szombaton Facebook-bejegyzésében a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója. Vitézy Dávid szerint a tömegközlekedés színvonalát is javítani kellene a projektben. Úgy véli, a főváros nagy lehetőséget szalaszt el a rövidlátó tervezéssel, ezért érdemes lenne megfontolni a tender visszavonását.

A főpolgármester kabinetfőnöke az InfoRádiónak azt mondta, a főváros abban érdekelt, hogy elkészüljön a tér rekonstrukciója. Balogh Samu hozzátette, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója elképzeléseinek megvalósítására a kormányzati elvonások miatt nincs pénz.

„Miután a kormány még azt a hatmilliárd forintot sem fizette ki, amit a Lánchíd felújítására ígért a fővárosnak,

ugyan miért számítanánk arra, hogy a Blaha Lujza tér esetében szeretne erre több pénzt áldozni?

– tette föl a kérdést a kabinetfőnök. – Ez is egy olyan fejlesztés, amit a fideszes városvezetés, még az előzős ciklusra ígért, és nem történt benne semmi. Az új városvezetés szükségszerű módosításokkal, a tervek apró megváltoztatásával, több zöld megtartásával, több fa elültetésével módosította, és határidőn belül igyekszik megvalósítani.”

Lenne idő

Az InfoRádió megkeresésére a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója kifejtette: a Blaha Lujza tér nem egy túlzottan régi, mindig is egy V-alakú elrendezésű városi szerkezetű tér volt, ahol a Népszínház utca és a Rákóczi út találkozott. Hajdanán mind a két említett úton villamos járt, már azonban csak előbbin. Ezért Vitézy Dávid szerint

a Blaha felújítása alkalmat teremtene arra, hogy a villamosokat „kihozzák” a térre, színvonalasabb átszállás biztosítva a metró felé a villamosok utasainak.

Hiszen az egész Kőbányát és Józsefvárost kiszolgáló járatokra – a látszattal ellentétben – egy sarokkal beljebb, a Népszínház utcában lehetséges a felszállás, mintegy negyed kilométeres sétával a kettes metrótól, ami nem szolgálja a versenyképes közösségi közlekedést. Megismételte, a Blaha Lujza tér felújítását illett volna kihasználni arra, hogy a 28-as, 37-es és 62-es villamosok végállomását behozzák a térre, amire készült is terv a BKK-nál kevesebb, mint öt évvel ezelőtt.

A szakember arra is kitért, hogy a villamos a legzöldebb közlekedési mód, és azok bevezetése a térre érdemben nem korlátoznák a növényekkel történ zöldítését sem, bőven maradna arra hely, hogy füvesítsenek, fákat ültessenek, előbbit akár a gyalogosok által nem használt vágányok között is.

Az InfoRádió kérdésére válaszolva azt is megjegyezte, a Blaha Lujza tér felújítására adott támogatások határideje 2020 végén lejárt, ehhez képest egy év hosszabbítást kért a városvezetés, amit a kormány megadott, így „lenne idő arra, hogy jó tervek készüljenek”. Ami pedig a pénzt illeti, először is,

az nem kerül pénzbe, hogy ne „építsük el” a jövőbeni fejlesztés lehetőségét

– fogalmazott Vitézy Dávid, hiszen tudvalevő, hogy a főváros hosszú távú közlekedési terveiben szerepel a Rákóczi úti, illetve a Népszínház utcai villamosvonal versenyképesebbé tétele, ami most ellehetetlenülhet.

A BFK vezérigazgatója végezetül panaszként említette, hogy bár a főváros, hasonlóan hozzájuk, sok esetben kikéri a közvélemény véleményét, a Blaha Lujza tér esetében mégsem tette ezt meg.

KAPCSOLÓDÓ HANG

VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk

Száj- és körömfájásjárvány - Irgalmatlan szigor lép életbe az állatok terén

Például minden korlátozás alá eső terület esetében érvényes, hogy azokba fogékony állatokat tilos beszállítani, valamint az állatokat kivinni onnan.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.31. hétfő, 18:00
Demkó Attila
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programvezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×