eur:
411.4
usd:
392.65
bux:
0
2024. november 25. hétfő Katalin
Nyitókép: Pexels

Új parkolási rendszer jön Budapesten - indulnak a mintaprogramok

Júliusban indul a közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási intézkedések tesztelése és társadalmi egyeztetése Budapesten, a kerületekkel összehangolva pedig már készül a fővárosban az egységes parkolási rendszer, amely a helyben lakók érdekeit kiemelten kezeli.

Az előző közgyűlés által elfogadott Budapesti Mobilitási Tervvel összhangban 2021-ig dolgozzák ki a közlekedéscsillapítási programot, melynek célja:

  • a közúti közlekedés biztonságosabbá tétele – a halálos kimenetelű és súlyos sérülést okozó balesetek csökkentése;
  • a közlekedésből eredő zaj- és légszennyezés mértékének csökkentése;
  • a város élhetőségének, a közterületek minőségének növelése;
  • a szelíd közlekedési formák, a gyaloglás és a kerékpározás, valamint a közösségi közlekedés segítése;
  • a helyi kiskereskedelem, vendéglátás, a kereskedelmi és kulturális tengelyek erősítése.

Mintaprojektek július és október között

A környező, hasonló méretű nagyvárosokhoz képest – magas a közlekedésbiztonsági kockázat, áltagosan heti egy ember veszti életét a közutakon. A közlekedésbiztonság javításának egyik pillére a gépjárműforgalom mértékének és sebességének csökkentése, amely egyben a klímavédelmi célok megvalósítását is segíti – mondta a főpolgármester csütörtök délután a Restart Budapest beszélgetéssorozat „Tervezzük újra együtt Budapest közlekedését!” című részében. Karácsony Gergely főpolgármester beszélgetőtársai Csősz Krisztián, a Budapesti Autósok Közössége alapító főszerkesztője, Winkler Róbert, a Totalcar alapítója és Várfi Melinda, a Socialfokus elnöke, az Impact Hub alapítója voltak.

Karácsony Gergely szerint a forgalomcsillapítási intézkedéseket a lakóterületek mellett különösen az oktatási és egészségügyi intézmények, parkok és játszóterek környékén indokolt bevezetni, mivel a balesetek és a légszennyezés szempontjából leginkább az idősek és a gyerekek veszélyeztetettek.

  • A mintaprojekteket a kerületekkel együttműködve dolgozta ki a Fővárosi Önkormányzat, mindegyiket az érintett lakosságot és a területet használókat megszólító társadalmi egyeztetés kíséri. A július és október között megvalósuló projekteket indulás után interaktív online felületen lehet véleményezni.
  • Az így szerzett tapasztalatok és társadalmi visszajelzések beépítésével készül az akcióterv 2020 végéig a BKK koordinálásával.
  • E több lépcsős közös munka eredményei alapján a konkrét intézkedések 2021 folyamán, ütemezetten vezethetők majd be – derül ki a Főpolgármesteri Hivatal közleményéből.

Budapesten jelenleg is viszonylag nagy a forgalomcsillapított zónák aránya. Jelenleg

  • a teljes budapesti úthálózat egynegyede fő- és gyűjtőút,
  • háromnegyede mellékút,
  • a teljes úthálózat egyharmada ma is lakó-pihenő övezetként vagy 30 km/h-ás sebességcsillapított zónaként működik a lakóterületek védelmében.
  • Az utak legnagyobb részén, nagyjából felén 50 km/h a megengedett sebesség.
  • Emelt sebességűnek számít a főúthálózat egyharmada, ami a teljes úthálózat 7 százaléka.

Egységes budapesti parkolási rendszer jön Budapesten

Budapesten az elmúlt tíz évben 20 százalékkal nőtt a gépjárművek száma, sok helyen az utcák területének akár harmadát elfoglaló parkolóhelyek miatt nem lehetséges fák ültetése, zöldfelületek telepítése, a járda kényelmes, akadálymentes kialakítása, illetve a földszinti üzletekhez és vendéglátóhelyekhez kapcsolódó teraszok létesítése. Karácsony Gergely szerint az egységes parkolási rendszer fejlesztése során a közterületek újrafelosztását is ösztönözni kell a közterületek és a város élhetőségének javítása érdekében.

Az egységes budapesti parkolási rendszerrel a főváros többek között azt akarja elérni, hogy méltányos előnybe kerüljön a lakossági parkolás, javuljanak a célforgalmi parkolás lehetőségei, rendezettebbek legyenek a közterek és ahol lehet, fel is szabaduljanak a parkolás és a járműtárolás alól a lakosság számára. Racionalizálni kívánják továbbá a parkolás-üzemeltetést.

Az eddig megismert konkrétumok az új rendszerről:

  • A parkolás első időszaka ingyenes lenne, majd sávosan emelkedne – ettől azt remélik, hogy így mozgásban marad a város.
  • A parkolási zónák közötti rugalmasság azt a célt szolgálná, hogy ha egy utca túloldala esetleg a másik kerülethez tartozik, a helyben lakók megállhassanak ott is anélkül, hogy megbírságolnák őket ezért.
Címlapról ajánljuk
Mráz Ágoston Sámuel a német-magyar kapcsolatokról: nem lélekemelő a helyzet, de megvan az újrakezdés esélye

Mráz Ágoston Sámuel a német-magyar kapcsolatokról: nem lélekemelő a helyzet, de megvan az újrakezdés esélye

Idén is elkészítették a Német-Magyar Barométer elnevezésű tanulmányt. A hazai felmérést végző Nézőpont Intézet igazgatója az InfoRádióban elmondta: az elmúlt években sokat romlottak a kétoldalú kapcsolatok, társadalmi szinten azonban megmaradt az egymás iránti tisztelet. Mráz Ágoston Sámuel szerint új helyzetet teremthet, ha a várakozások szerinti eredmény születik a februári előre hozott német választáson.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
Menesztettek egy vezető orosz tábornokot, nagy kéréssel fordult Zelenszkij a Nyugathoz – Háborús híreink hétfőn

Menesztettek egy vezető orosz tábornokot, nagy kéréssel fordult Zelenszkij a Nyugathoz – Háborús híreink hétfőn

Az orosz hadsereg vezetésében jelentős változások történtek az ukrajnai fronton: a hírek szerint egy magas rangú tábornokot eltávolítottak pozíciójából, miután félrevezető jelentéseket adott a harcok alakulásáról. Az orosz média és háborús bloggerek beszámolói szerint Gennagyij Anascsin vezérezredest, a déli csoportosulás parancsnokát váltották le tisztségéből. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök vasárnap esti videóüzenetében hatékonyabb légvédelmi rendszereket kért szövetségeseitől. Megjegyezte, már elemzik az Ukrajnára néhány napja kilőtt Oresnyik orosz rakétát. Cikkünk folyamatosan frissül az ukrajnai háború legújabb eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×