Elkészült a Nemzeti Pedagógus Kar oktatási helyzetértékelése, amely az új tanév kezdetén tizenegy témakörben értékeli a magyar köznevelés helyzetét és tesz javaslatokat további fejlesztésére. Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke az InfoRádiónak kiemelte: a fenntartás és működtetés vonatkozásában vannak olyan területek, amelyekben egyértelműen fejlődik a rendszer. Mint fogalmazott, a tankerületek és cetrumok kialakításával közelebb került a döntéshozás az iskolákhoz.
Az iskolák épületei, eszközellátottsága különösebben nem javult
- tették hozzá.
Az oktatási helyzetértékelés kiemeli, hogy vonzóbbá kell tenni a pedagóguspályát, hogy létszámban és tudásban is biztosítható legyen a megfelelő színvonalú képzés. A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke szerint újra kellene gondolni a pedagógus béreket. "Valamilyen társadalmi sztenderdhez kell kötni a pedagógus alapbért, mert így tudja elgondolni egy pályaválasztó, akarja-e ezt a szakmát választani ennyi pénzért. Újra kellene gondolni a munkaterhelést is".
Az új Nemzeti Alaptantervvel kapcsolatban Horváth Péter azt mondta, ahhoz, hogy a benne szereplő dolgok megvalósulhassanak, komoly felkészülés kell, átképzésekre van szükség és sok új módszert kell megismerniük az oktatási dolgozóknak.
A szakember szerint kijelenthető, hogy jelenleg pedagógushiány van Magyarországon. "A felmérések szerint 4000 körüli betöltetlen álláshely van".
A tanárok anyagi megbecsülése mellett a munkakörülményeket is javítani kell – emelte ki Horváth Péter, hozzátéve, hogy bizonyos régiókban a hátrányos helyzetű diákok oktatásával kapcsolatban kevés a támogatás, és a gyakorlóiskoláknál is lehetne javítani a helyzeten például lakhatási ösztöndíjakkal vagy más ösztönzőkkel.
A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke úgy véli, ha nem történik érdemi változás a pedagógusok helyzetében, a jelenleginél is nagyobb problémák várhatók.