Infostart.hu
eur:
381.54
usd:
327.45
bux:
109282.82
2025. december 5. péntek Vilma
Ikarus autóbuszok Hegymagas és Szigliget között a tapolcai nemzetközi márkatalálkozón 2018. május 12-én.
Nyitókép: MTI Fotó: Máthé Zoltán

Meghalt az Ikarusok tervezője

Finta László Munkácsy Mihály-díjas formatervező 84 évesen hunyt el. Ő álmodta meg az Ikarus klasszikus 200-as sorozatát is.

Július elsején, 84 éves korában elhunyt Finta László, Munkácsy Mihály-díjas tervező, aki az Ikarus-buszok legendás 200-as sorozatának megálmodója volt.

Ez a sorozat a mai napig a világ legnagyobb darabszámban eladott autóbusztípusa.

Finta László 1934. január 3-án született Pomázon. Tanulmányait a Népszínház utcai gépipari technikumban végezte, és 1954-ben kitűnő eredménnyel fejezte be. Egyetemre is jelentkezett, kérelmét azonban a család jó anyagi helyzete miatt elutasították – írta a vezess.hu a Wikipédia alapján.

Finta 1956-os leszerelésekor felvételizett az Ikarus autóbuszgyárhoz. Hirmann Antal akkori főmérnök a következő szavakkal írta meg elbírálását: “Felvételét javaslom! Képessége és kedve szerint reményt nyújt arra, hogy elsőrendű karosszéria-szerkesztő lesz.”

A legendás szakember első feladata az Ikarus 60B jelű autóbusz megrajzolása volt.

Munkáját sok dicséret érte, és a jármű alapjait használva alakították ki a későbbi Ikarus 620-as típust. Első igazi, tervezői munkája az Ikarus 303-as típuson zajlott, amelyet olyan mérnökök társaságában öntött formába, mint Oszetzky Károly vagy Michelberger Pál. Finta László emellett részt vett az Ikarus 55 és 66-os típusok tervezésében is, azonban ezeknél a modelleknél még az idősebb Schmiedt Kázmér akarata érvényesült Finta úgynevezett, “nagy ablakos” törekvéseivel szemben.

A hatvanas években részt vett az Ikarus 550-es kísérleti autóbusz megtervezésében. Ekkori törekvései már érvényesülni tudtak az Ikarus 180-as modellen, valamint annak testvértípusain. Az áttörést azonban vitathatatlanul az 1967-es év hozta el Finta számára, amikor bemutatták az általa formatervezett Ikarus 250-es modelt, a 200-as család első tagját. Finta a legfontosabb innovációnak az általa javasolt kocsitestet tartotta, amellyel jelentősen növelhető volt az utastér. A jármű több nemzetközi versenyen is rangos elismeréseket nyert.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.05. péntek, 18:00
Bódis László
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója
Esik a magyar bankok nyeresége: mekkora a baj?

Esik a magyar bankok nyeresége: mekkora a baj?

Szinte kereken 1200 milliárd forint adózás utáni nyereséget ért el a bankszektor az első három negyedévben, ami 16%-kal marad el az egy évvel korábbi rekordtól.  Ez még tűrhető, 13,6%-os tőkearányos megtérülést jelent, ám az osztalékbevételek nélkül már csak 8,1%-nak felel meg. A különadók év eleji elszámolása miatt a teljes éves megtérülés várhatóan magasabb lesz ennél, ám az extraprofitadó váratlan megemelése jövőre 2 százalékponttal ronthatja. Bár a kamatjövedelem még mindig csökkenő pályán van, most már nem ez mozgatja elsősorban az eredményszámokat, hanem a működési költségek 20%-os elszállása, amiből a különadók mellett például az informatikai költések is jócskán kiveszik a részüket.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×