eur:
400.88
usd:
366.69
bux:
74266.7
2024. október 11. péntek Brigitta

Óriási pazarlásra bukkantak a MÁV-nál

A kereszténydemokrata Spaller Endre szerint a MÁV adósságának legalább negyede a szocialista kormányok felelőtlen gazdálkodásából ered, a vasúttársaság a szocialista kabinetek nyolc éve alatt közel 75 milliárd forintot fizetett ki csak működési hitelek kamataira.

A kormánypárti politikus szerdai budapesti sajtótájékoztatóján kiemelte: ezek azok a hitelek, amelyeket a vasúttársaság működésére, azaz bérek kifizetésére, vasúti kocsik takarítására, rezsire és egyéb költségekre fordítottak.

Spaller Endre felidézve, hogy a Széll Kálmán Terv keretében az állam átvállalja a MÁV háromszázmilliárdos adósságállományát, azt mondta: látható, hogy ennek az összegnek mintegy negyede egyébként megelőzhető kiadásból keletkezett.

Az Országgyűlés MÁV vizsgálóbizottságának tagja az MTI kérdésére reagálva úgy számolt, hogy a működési hitelek aránya mára elérheti a teljes adósságállomány kétharmadát. Az adósság fennmaradó része beruházási hitel, amit arra vettek fel, hogy új vagonok, mozdonyok és egyéb beruházások történjenek. Ezek félig-meddig indokolhatóak is - mondta.

A szocialista kormányok ugyanakkor nem voltak hajlandóak fizetni a MÁV-költségeit - fogalmazott a kereszténydemokrata politikus. Kiemelte: elvárták és megrendelték a szolgáltatásokat, de az ehhez szükséges forrásokat nem biztosították, a számlát nem fizették ki, s ezzel arra kényszerítették a vasúttársaságot, hogy hitelekből finanszírozza saját magát. A közel 75 milliárd forint, amit nyolc év alatt kifizettek, csak a hiteleknek a kamata volt - hangsúlyozta. Hozzátette: az ügyben politikai felelősség biztosan megállapítható.

A kormánypárti politikus szerint nagyon komoly pénzről van szó, ennél az összegnél gyes-re kevesebbet költenek egy évben. Ezt a forrást arra lehetett volna fordítani, hogy a pályák állapota, a vasúti kocsik jobbak legyenek, az épületeket tisztábban tartsák - fűzte hozzá.

Spaller Endre azt mondta, hogy ha a szocialista kormányok költségvetési trükközés helyett kifizették volna azt, ami a MÁV-nak járt, akkor ez az összeg nem merült volna fel. Ez ablakon kidobott pénz - summázta.

A kormánypárt honatya a sajtótájékoztatón egy diagrammal ábrázolta, hogy 2002-ben az első Orbán-kormány idején ilyen kiadása szinte nem is volt a MÁV-nak, ezt követően a működési hitelek kamatkiadásai meredek emelkedésnek indultak, amely 2008-2009-ben akkor torpant meg, amikor a MÁV felhasználhatta a privatizált MÁV-Cargo-ból befolyó mintegy 100 milliárd forintot. 2009-ben aztán ismét növekedés volt tapasztalható - jegyezte meg.

Igazi áttörés a kormányváltással következett be - folytatta, és utalva a MÁV-nak nyújtott mintegy 40 milliárdos kormányzati támogatásra, kiemelte: ekkor a pazarlást harmadával sikerült csökkenteni. A hitelek állami rendezésével a pazarlásnak ez a formája teljesen megszűnik majd a MÁV-nál - szögezte le.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Csík János a döntéséről: muszáj lassítanom, tele van a testem csavarokkal

Csík János a döntéséről: muszáj lassítanom, tele van a testem csavarokkal

Nem hagyja abba a zenélést, csak a saját, kicsit lassabb tempójában folytatja tovább - mondta az InfoRádióban Csík János. A Kossuth-díjas zenész, a Csík zenekar alapítójának életében ezzel egy meghatározó időszak zárul le, a nevét viselő együttes 2025-től Gál Tiborral folytatja a munkát. Csík János hangsúlyozta: nem zenekaron belüli feszültség miatt hozta meg a döntését a kilépésről, minden taggal baráti viszonyt ápol, és a jövőben is szívesen lép fel majd vendégművészként a Csík zenekarral.

Orbán Viktor péntek reggel: a szerdai strasbourgi vita "rock and roll" volt

Interjút adott Orbán Viktor miniszterelnök a Kossuth rádiónak péntek reggel. Szerinte Strasbourgban annak a bejelentése történt meg szerdán, hogy meg akarják buktatni a magyar kormányt, és azt is megmondták, ki vezesse. De Orbán Viktor bejelentette "az ellenállást". Meghirdette a 2025-ben reményei szerint 3-6 százalékos gazdasági növekedést szavatoló gazdasági stratégiát, 3 elemet fel is fedett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.11. péntek, 18:00
Lánszki Regő
az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára, országos főépítész
Ennyivel fog növekedni évente az akkumulátoros energiatárolók piaca Európában

Ennyivel fog növekedni évente az akkumulátoros energiatárolók piaca Európában

Az európai napelem és akkumulátoros energiatárolás gyors fejlődése új lehetőségeket teremt mind a megújuló energia fejlesztőinek, mind az ipari és kereskedelmi fogyasztóknak, de egyúttal jelentős kihívásokkal is jár. A negatív áramárak megjelenése és a hálózati kapacitások szűkössége olyan problémák, amelyek befolyásolhatják az ágazat növekedését. Ezeknek a kihívásoknak a megoldása érdekében kritikus, hogy az ösztönző rendszereket helyesen alakítsák ki, és hogy a hálózati díjak olyan magatartást ösztönözzenek, amely támogatja a megújulók integrációját. – mondta Jan Osenberg, a SolarPower Europe Senior Policy Advisora a Portfolio Energy Investment Forumon.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×