Egyre erőteljesebb életjeleket ad a francia autóipar: az októberi adatok azt mutatják, hogy a Renault értékesítése több mint 34 százalékkal, a Peugeot-Citroëné pedig közel 22 százalékkal ugrott meg.
A gépkocsigyártók szövetségének szóvivője szerint az eladásokat három tényező erősíti: a kormány által biztosított ezer eurós, 275 ezer forintnak megfelelő úgynevezett roncsprémium, a környezetkímélő autók vásárlásával együtt járó öko-bónusz, valamint az a tény, hogy az új modellek kifejezetten tetszenek a francia vásárlóknak.
A gyártók az év utolsó két hónapjára a megrendelések további hangsúlyos növekedésére számítanak, jövő januártól ugyanis a kormány a roncsprémium összegét 700, a második félévtől pedig 500 euróra csökkenti. Az év végi bevásárlásokat várhatóan az is segíti majd, hogy a kormány módosította a prémiummal kapcsolatos feltételeket, és annak kifizetését ezentúl nem a kiszállítás, hanem a megrendelés dátumához köti.
Az állami támogatás fokozatos csökkentését bejelentő ipari miniszter egyébként azt mondta, még 2011-ben is lesz roncsprémium, igaz, a tíz évesnél idősebb autójukat új, környezetkímélő járgányra cserélők akkor csupán 300 euróra, mai árfolyamon valamivel több mint nyolcvanezer forintra számíthatnak.
Christian Estrosi számításai szerint a tavaly decemberben bevezetett roncsprémiumnak köszönhetően eddig mintegy 400 ezer gépkocsi kelt el, és ez a szám év végére várhatóan eléri a félmilliót. A miniszter egyben megerősítette, hogy a kormány 2010-től ötezer eurós, közel 1,4 millió forintos úgynevezett ökológiai szuper bónuszt fizet azoknak, akik olyan elektromos vagy hibrid autót vásárolnak, melyek szén-dioxid-kibocsátása a kilométerenkénti 60 milligramm alatt marad.
Az autóipar természetesen még nem lábalt ki teljesen a válságból, hiszen eladásaik alakulásában a többi szektor nehézségei erőteljesen tükröződnek. A kereskedőket és kisvállalkozókat sújtó problémák miatt a kis haszonjárművek eladása továbbra is erősen akadozik, októberben e téren több mint 22 százalékos volt a visszaesés. A közúti fuvarozás és az építőipar gyengélkedése pedig a kamionok és a nehézjárművek értékesítésében mutatkozik meg, ahol a visszaesés meghaladta az 54 százalékot.
A továbbra is jól érzékelhető nehézségek ellenére a legfrissebb felmérések a gazdaság fokozatos talpra állását mutatják Franciaországban. Az utóbbi napokban közzétett adatok szerint a feldolgozóipar termelése immár negyedik hónapja emelkedik, és több hónapos visszaesést követően növekedésnek indult a háztartások által megkötött ingatlanhitelek száma is.
Igaz, a vállalati hitelezés továbbra is erős visszaesést mutat: a Francia Nemzeti Bank jelentése szerint 2008 és 2009 szeptembere között a francia cégek által felvett hitelek összege 237,7 milliárd eurót tett ki, míg ez az összeg egy évvel korábban 308 milliárdra rúgott.
Titkosszolgálati jelentés: Oroszország vissza akarja szerezni az ellenőrzést Közép- és Kelet-Európa felett