Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
CAPE CANAVERAL, FLORIDA - JUNE 05:  NASA’s Boeing Crew Flight Test Commander Butch Wilmore (L) and Pilot Suni Williams walk out of the Operations and Checkout Building on June 05, 2024 in Cape Canaveral, Florida. The astronauts are heading to Boeing’s Starliner spacecraft, which sits atop a United Launch Alliance Atlas V rocket at Space Launch Complex 41 for NASA’s Boeing crew flight test to the International Space Station.  (Photo by Joe Raedle/Getty Images)
Nyitókép: Joe Raedle/Getty Images

16 óra munka, 8 óra pihenés – ez vár az űrben rekedt két amerikai asztronautára

A tervek szerint februárban hozzák vissza a Földre a Boeing Starliner két űrben rekedt űrhajósát, akiknek azonban addig is lesz bőven feladatuk. Már beintegrálódtak a Nemzetközi Űrállomás legénységébe, és részt vesznek az ottani kutatómunkákban. Kiss László csillagász az InfoRádióban elmondta: akár későbbre tervezett kutatásokat is előbbre tudnak hozni a két űrhajós közreműködésének köszönhetően.

Két amerikai űrhajós, Butch Wilmore és Suni Williams a Boeing Starliner kapszulával június elején érkeztek meg a Nemzetközi Űrállomás (ISS) fedélzetére, ahol csak egy hetet kellett volna eltölteniük, de menet közben meghibásodott az űrkapszulájuk, így ott rekedtek. Már közvetlenül a tesztrepülés elindítása után kiderült, hogy a személyszállító űrhajóból szivárog a hélium, időközben pedig a manőverezést segítő 28 hajtómű közül öt is leállt. A NASA három havi mérlegelés után hozta meg a döntést arról, hogy a két űrhajós februárban térhet majd vissza a Földre a SpaceX Crew Dragon nevű űrhajójával. Az üres Starliner űrkapszulát pedig a következő hetekben próbálják meg visszaküldeni a Földre egy robotpilótával.

A HUN-REN Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont főigazgatója az InfoRádióban elmondta: a két űrhajós a Nemzetközi Űrállomáson működő csapat tagjaként marad az ISS fedélzetén, vagyis februárig integrálódnak az ott zajló munkafolyamatokba. Kiss László kiemelte, hogy Butch Wilmore és Suni Williams is gyakorlott űrhajós. A parancsnok, Butch Wilmore korábban repült az Atlantis űrsiklóval is, és eddig összesen 178 napot töltött az űrben. A kísérője, Suni Williams egészen a mostani tesztrepülésig 322 napot volt az űrben különböző küldetések keretében, ezért a csillagász szerint őt sem érhetik nagy meglepetések a következő hónapokban.

Mint fogalmazott, „nem kell félteni az űrhajósokat amiatt, hogy ne lenne éppen elég dolguk a nyolc hónap alatt”. Kiss László elmondása szerint a jövő év elejéig úgy alakul a munkabeosztásuk, hogy

tizenhat órát dolgoznak a Nemzetközi Űrállomáson, majd nyolc órát pihenhetnek.

„Nem 8 óra munka, 8 óra pihenés, 8 óra szórakozás, hanem 8 óra alvás, 16 óra munka a munkarend” – jegyezte meg a Széchenyi- és Prima Primissima-díjas csillagász.

Többek közt az is a feladatuk, hogy önmagukat folyamatosan monitorozzák. Az ISS fedélzetén tevékenykedő űrhajósok bizonyos időközönként vért vesznek egymástól, majd kielemzik a mintákat, de más egyéb élettani méréseket is végeznek magukon, és feljegyzik, hogyan reagál a szervezetük a körülményekre az ott tartózkodásuk ideje alatt. „Minél több időt tartózkodik az ember a világűrben, annál inkább felléphetnek a szervezetre gyakorolt, hosszú távú hatások” – magyarázta Kiss László.

Mint fogalmazott, a Nemzetközi Űrállomás „egy Föld körül keringő űrlaboratórium”, ami megköveteli az űrhajósoktól, hogy különböző kísérleteket hajtsanak végre.

További teendő még a Nemzetközi Űrállomás szinten tartása, a számítógépes rendszerek karbantartása és a levegőminőség folyamatos ellenőrzése.

A csillagász hozzátette: az űrben rekedt űrhajósok „eleinte még ráértek”, az olimpia alatt például imitálták az egyes sportágakat a súlytalanság állapotában, ami „nyilvánvalóan a globális populáció szórakoztatásáról szólt”, azóta azonban Butch Wilmore és Suni Williams beintegrálódtak az ISS legénységébe, így immár kutató űrhajósként számos fontos feladatot el kell végezniük a következő hónapokban.

Kiss László kiemelte, hogy Suni Williams már többször részt vett űrsétákon, korábban több mint ötven órát töltött a világűrben, így ha adott esetben valamilyen hirtelen veszélyhelyzet alakulna ki, akkor az ő személyében

van a csapatnak egy olyan kiképzett tagja, akit bármikor ki lehet küldeni a világűrbe, hogy például megjavítson egy meghibásodott eszközt vagy műszert.

A csillagász összegezve az elmúlt időszak történéseit úgy fogalmazott, a Boeing Starliner tesztrepülése nem volt sikeres, ugyanakkor túlzás lenne kudarcnak minősíteni az egész küldetést. „Ami viszont egyértelműen a kudarc kategóriájába sorolható az az, hogy az űrhajó nem tudja visszahozni az embereket a Földre. Dehát a világűr az ilyen, egyáltalán nem rutin tevékenység még ma sem embereket felvinni és visszahozni” – mondta a HUN-REN Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont főigazgatója.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×