eur:
393.17
usd:
352.2
bux:
73119.59
2024. szeptember 21. szombat Máté, Mirella
Nyitókép: A Boeing CST-100 Starliner föld körüli pályán (Boeing)

Zűr van az űrben: nem tudni mikor jöhet haza a két amerikai asztronauta

Továbbra is bizonytalan annak a két űrhajósnak a visszatérése a Földre, akik a Boeing Starliner űrhajójával jutottak fel a Nemzetközi Űrállomásra (ISS), de a kapszula meghibásodása miatt ottrekedtek - közölte a NASA.

Az amerikai űrhivatal tájékoztatása szerint legkorábban a jövő hét végén vagy az azt követő héten születhet döntés arról, hogy Barry Wilmore és Sunita Williams hogyan és mikor térhet vissza a Földre. A két űrhajós júniusban indult az ISS-re, ahol egy hetet kellett volna eltölteniük, de azóta is ott vannak.

A NASA szerint visszatérésükre két lehetséges forgatókönyvet mérlegelnek. Az első, hogy a Starlinerrel térnek vissza, de ehhez először meg kellene javítani, miután az ISS-re érkezéskor hajtóműproblémákat és héliumszivárgást észleltek. A másik lehetséges forgatókönyv, hogy a Starliner legénység nélkül térne vissza a Földre, amihez jelentősen át kellene programozni a vezérlését.

A két űrhajós pedig a szeptemberben a SpaceX rakétájával az ISS-re induló csapat visszatérésekor jöhetne vissza jövő februárban, de akkor a SpaceX küldetésének két tagját a Földön kellene hagyni, hogy legyen hely a visszatéréskor a fentrekedeteknek.

A Starliner részben többször is használható űrhajó, amely egy mintegy 3 méter magas űrkapszulából és egy szervizmodulból áll. A SpaceX Crew Dragon űrhajójával ellentétben nem vízen, hanem szárazföldön érne földet. A Starliner megalkotásával a cél az volt, hogy a SpaceX Crew Dragon mellett legyen alternatívája az űrbe jutásnak az Egyesült Államokból. A Starliner több évi csúszás és többszöri halasztás után június elején indult első emberes útjára a Nemzetközi Űrállomásra.

Címlapról ajánljuk

Gigantikus buzgár Békásmegyeren - figyelmeztet az FCSM

Nem szabad elvinni a homokzsákokat az ideiglenes gátakról, még akkor sem, ha már elvonult az ár - figyelmeztet a Fővárosi Csatornázási Művek.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.09.23. hétfő, 18:00
Hankó Balázs
kultúráért és innovációért felelős miniszter
A frászt hozta a NATO-ra, aztán teljesen eltűnt: mégis mi történt a legendás T-14 Armatával?

A frászt hozta a NATO-ra, aztán teljesen eltűnt: mégis mi történt a legendás T-14 Armatával?

A fél világra ráijesztett Oroszország, amikor a 2015-ös győzelmi napi parádén végig gurultak az első T-14 Armata harckocsik. Moduláris, automatizált, elképesztően jól védett, újfajta fegyverzettel felszerelt – úgy tűnt, hogy Moszkva bemutatta a világ első valódi negyedik generációs harckocsiját. Azóta eltelt kilenc év. Oroszország a második világháború óta nem látott intenzitású konfliktust hozott Európára. A frontvonalakon azonban szinte teljes egészében csak szovjet eredetű harckocsik dolgoznak, az Armaták még a katonai parádékról is teljesen eltűntek. Pedig a háború kiváló lehetőséget adott volna az orosz hadiiparnak arra, hogy megmutassa: mennyivel jobb is az Armata minden más harckocsinál. Arra, hogy mégis miért maradtak otthon a "szupertankként" emlegetett harcjárművek, illetve, hogy miért terítik őket külföldi vevőknek ahelyett, hogy orosz harckocsizóknak gyártanák őket, többféle magyarázat is van.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×