2024. március 28. csütörtök Gedeon, Johanna
A kínai Országos Vírusos Betegségkezelési és –megelőzési Intézet (IVDC) által közreadott,  transzmissziós elektronmikroszkóppal készített kép a C-F13-nCoV nevű új, Vuhanban azonosított koronavírusról.
Nyitókép: Forrás: MTI/EPA/IVDC

Új részletek derültek ki a koronavírus pusztításáról

Kínai orvosok először mutatták ki, hogy az új koronavírus képes károsítani a beteg központi idegrendszerét.

A pekingi orvostudományi egyetem mellett működő Ditan Kórház orvosai jelentették be, hogy

meggyógyítottak egy férfi beteget, akinek agy-gerincvelői folyadékában találtak új koronavírust.

Korábbi tanulmányokban a tudósok már kimutatták, hogy a Covid-2019-vírus több szervet, köztük a veséket, májat és a szívet is megtámadhatja, de a központi idegrendszer károsodását még nem jelentették.

Az 56 éves betegnél január 24-én diagnosztizálták az új koronavírus-fertőzést a kórházban, tünetei súlyosak voltak, nem ragált a hagyományos kezelésre - közölte a kórház.

Intenzív osztályon ápolták, ahol öntudatcsökkenés jeleit észlelték, holott a CT-vizsgálatok nem mutattak semmilyen abnormális jeleket.

Az orvosok elvégezték az agy-gerincvelői folyadék mintáinak génszekvenálását és megerősítették a koronavírus jelenlétét, agyvelőgyulladást (encephalitis) diagnosztizáltak a betegnél.

Vírusos agyvelőgyulladással kezelték, amely után a beteg neurológiai tünetei fokozatosan megszűntek. A férfit február 25-én bocsátották el a kórházból.

Kutatók korábban kimutatták, hogy a koronavírusok családjába tartozó SARS- és MERS-vírusok is károsodást okozhatnak a fertőzött beteg idegrendszerében.

A kutatók hangsúlyozták, hogy a kórházukban új koronavírus-fertőzéssel kezelt 150 beteg közül csak egynél mutatták ki az idegrendszeri károsodást.

Atomi szinten azonosították, miként fertőz a vírus

Közben egy másik kutatásban kínai tudósok atomi szinten azonosították azt a mechanizmust, hogy miként fertőzi meg az új koronavírus az embert, ami megmagyarázhatja a koronavírus felismerésének és fertőzésének molekuláris alapját, és hozzájárulhat új gyógymódok kifejlesztéséhez.

A Science című tudományos folyóiratban közzétett tanulmányukban leírták annak receptornak a szerkezetét egy sejt felületén, amelyre az új koronavírus nyomást gyakorol, hogy bejuthasson az emberi szervezetbe.

A Westlake Institute for Advanced Study és a Cinghua Egyetem kutatói kriogenikus elektronmikroszkóppal térképezték fel atomi szinten az ACE2 receptor teljes struktúráját, amely a belépési pontot jelenti az új koronavírus számára az emberi sejtekbe a BOAT1 semleges aminosav-transzporter jelenletében.

A kutatók kimutatták, hogy az új koronavírus kötődése azonos a SARS-koronavírus kötődéséhez, de számos szekvenciavariáció és szerkezeti eltérés megváltoztathatja az ACE2 affinitását a vírushoz.

A Science című tudományos folyóirat honlapján bemutatott tanulmányukban az Texasi Egyetem és az Amerikai Nemzeti Egészségvédelmi Intézet kutatói szintén kimutatták, hogy a Covid-2019 új koronavírus a SARS-vírussal azonos ACE2 receptorhoz kötődik, de az új koronavírus esetében az ACE2 kötődése tízszer, hússzor magasabb, mint a SARS-vírus esetében, ami megmagyarázhatja az új koronavírus emberek közötti könnyebb terjedését.

"Kutatásunk eredménye nemcsak megvilágította a vírusfertőzés mechanisztikus megértését, de megkönnyíti a vírusészlelést és vírusellenes terápiák kifejlesztését - közölték a tanulmány szerzői.

2024.03.28. csütörtök, 18:00