2024. április 19. péntek Emma

A kémiai összetételben rejlik a korallok titka

A korallok egyfajta napellenzőként is hatnak, mivel elnyelik az ultraibolya (UV) sugárzást, csökkentve a zátony megannyi élőlényét érő ártalmakat - derült ki egy ausztrál kutatásból.

Régebbi tanulmányok már kimutatták, hogy a korallok külső meszes váza, amely a zátonyok anyaga, fluoreszkál ultraibolya fényben, tehát valószínűleg elnyeli a sugarakat. Ruth Reef, az ausztráliai Queenslandi Egyetem tengerbiológusa csapatával utánajárt ennek, és az üveganemónákhoz (Aiptasia pulchella) fordult a válaszért.

Ezek az állatok a korallok rokonai, hasonló szövetekkel rendelkeznek, és szintén fotoszintetizáló algákkal élnek szimbiózisban.

A kutatók az anemónákat korallvázra, illetve fehér szalagra helyezték a laboratóriumban. A szalaggal ellentétben a meszes vázak szinte az összes káros ultraibolya sugarat elnyelték - adták hírül a biológusok a PLoS ONE című folyóiratban. Sőt mi több, a korallvázra helyezett anemónákat negyedannyi UV-sugárzás, DNS-üket pedig hetedannyi károsodás érte, mint szalagon lévő társaikét.

A hatást akkor is ki lehetett mutatni, amikor a korallok vázát finom porrá őrölték, a titok tehát a kémiai összetételben rejlik, nem pedig a durva, komplex felületben.

Reef szerint az óceánokban élő számos fotoszintetikus szervezet azért kezdett el kalcium-karbonátot, mészkövet termelni, hogy védje magát az ultraibolya sugárzással szemben. Az elmeszesedés mintegy 600 millió éve kezdődhetett, amikor sokkal több volt az UV-sugárzás, mint ma. A kambriumi robbanás alatt, nagyjából 530 millió évvel ezelőtt pedig még változatosabb vázak keletkeztek.

Ez a korallzátonyok építésének igényéről árulkodik, ugyanis akkoriban számos szervezet költözött sekélyebb, oxigéndús vizekbe, ahol fokozott volt a sugárzás.

Lefordultak az amerikai indexek

Gazdasági információk tekintetében ma az amerikai lakáspiacról közölnek újabb adatot, ez a monetáris politikai kilátások szempontjából lehet érdekes. A héten eddig kedvezőtlenül alakulnak a részvénypiaci folyamatok, elsősorban az Izrael és Irán közötti konfliktus fokozódása nyomta rá a bélyegét a hangulatra, emellett továbbra is ott vannak a ragadós amerikai inflációval kapcsolatos aggályok, amelyek azt a narratívát erősítik, hogy akár hosszabb ideig maradhat a magas kamatszint. A magyar tőzsde ma esett, az európaiak viszont pluszban zártak. A tengerentúlon egyelőre esés látszik.