eur:
401.32
usd:
365.65
bux:
73585.69
2024. október 4. péntek Ferenc
Dzsidda, 2024. március 9.Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője (j) vezeti a mezőnyt a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Szaúdi Nagydíjának rajtja után a dzsiddai utcai versenypályán 2024. március 9-én.
Nyitókép: MTI/AP/Darko Bandic

Szokatlan időpontban jön a Japán Nagydíj, közben a Liberty Media a bizniszre figyel

Max Verstappen és a Red Bull revansra készül a hétvégén Szuzukában, miután két héttel ezelőtt, Melbourne-ben kettős Ferrari-győzelem született. A Motorsport Online főszerkesztője InfoRádióban úgy vélekedett, hogy a Forma–1-es versenynaptár kisebb átvariálásával az izgalmak fokozása és a nagyobb változatosság lehet a Liberty Media célja. Az amerikai cég a héten azt is bejelentette, hogy a MotoGP felvásárlásával tovább bővíti a portfólióját.

Hétvégén Japánban folytatódik a Forma–1 2024-es szezonja, az első szabadedzés magyar idő szerint péntek hajnalban 4.30-kor kezdődik. A vb-pontversenyt Max Verstappen vezeti 51 ponttal, Charles Leclerc 47 ponttal a második helyen áll, míg Sergio Pérez 46 ponttal harmadikként várja a szuzukai versenyhétvégét.

A száguldó cirkusz rajongói megszokhatták, hogy a Japán Nagydíj a versenynaptár második felében szerepel, sőt a korábbi években nem egyszer volt rá példa, hogy sorsdöntő futamokat rendeztek itt. Ehhez képest idén rendhagyó módon áprilisban látogat el a mezőny Szuzukába, ahol az előző két évben Max Verstappent intették le elsőnek a verseny végén.

Vámosi Péter az InfoRádióban felidézte, hogy a korábbi évtizedekben nemegyszer láthattak legendás párharcokat a Japán Nagydíj nézői, melyek közül kiemelte Ayrton Senna és Alain Prost nagy csatáit 1988 és 1990 között.

A Motorsport Online főszerkesztője szerint a Forma–1-es vb-sorozat jogtulajdonosa, a Liberty Media nem először nyúl hozzá ennyire bátran és szokatlan módon a versenynaptárhoz. Úgy véli,

a Japán Nagydíj előrehozatalával az lehetett az egyik fő cél, hogy izgalmasabb legyen a küzdelem, és ne lehessen előre borítékolni az újabb kettős Red Bull-győzelmet.

Nagy kérdés, hogy bejönnek-e ezek a számítások az előttünk álló hétvégén.

Vámosi Péter felelevenítette, hogy tavaly a szingapúri futam után, szeptember végén rendezték a Japán Nagydíjat. Előbbi versenyhelyszínen Max Verstappen csak ötödik lett, míg csapattársa, Sergio Pérez nyolcadikként végzett. Akkor a ferraris Carlos Sainz törte meg a Red Bull hegemóniáját – igaz csak egyetlen futam erejéig, hiszen Szingapúr után Verstappen nyerte a szezon utolsó négy versenyét, köztük a Japán GP-t is.

„Akkor nagyon gyorsan és csúnyán visszavágott az ellenfeleknek a Red Bull egy ferraris győzelem után. Könnyen lehet, hogy most is hasonló történik majd” – jegyezte meg a szakíró, arra célozva, hogy a legutóbbi F1-es futamon kettős Ferrari-győzelem született Ausztráliában (Carlos Sainz nyert, Charles Leclerc lett a második), így valószínűleg revansra készülnek az energiaitalosok.

Egy tulajdonosnál az autó- és a motorsportok királykategóriája

Alaposan felpezsdítette a motorsport világát az az immár hivatalosan is megerősített hír, hogy a Liberty Media megvásárolta a Dorna nevű céget, amely a gyorsaságimotoros-vb kizárólagos kereskedelmi jogainak tulajdonosa. A megállapodás értelmében a Liberty Media 4,2 milliárd dollárt fizet a 86 százalékos tulajdonrészért, a MotoGP eddigi vezetése 14 százalékos részesedést tarthat meg. A Dorna továbbra is független vállalat lesz, melynek vezérigazgatója Carmelo Ezpeleta marad, ahogy a madridi székhelye sem változik. Vámosi Péter szerint „átmeneti állapot lesz” a következő időszak a gyorsaságimotoros-vb-sorozatban.

Hasonló történt az F1-nél is, amikor új tulajdonosként megérkezett a Liberty Media, de Bernie Ecclestone-t „meghagyták” ügyvezetőnek egy rövidebb ideig, nem sokkal később viszont „elég gyorsan megszabadultak tőle”.

A szakíró szerint érdekes helyzet áll elő azzal, hogy gyakorlatilag egy tulajdonosi kör kezébe kerül a motorsportok és az autósportok királykategóriája, „hetek óta lógott a levegőben”, hogy megteszi ezt a lépést a Liberty Media.

Vámosi Péter szerint a mostani megállapodás nem jelenti azt, hogy egy versenyhétvégén egyszerre rendeznek majd F1-es és MotoGP-futamokat – például a Hungaroringen. Úgy véli,

a szóba jöhető versenypályák közül csak két-három olyan van, amely alkalmas arra, hogy mind a két sorozat szereplőit vendégül lássa.

Felhívta a figyelmet arra is, hogy a két szériában, illetve azok versenypályáin teljesen eltérőek a biztonsági körülmények és a bukózónák.

„Nem lehet egyik pillanatról a másikra átépíteni ezeket a pályákat” – magyarázta.

Azt ugyanakkor nem zárta ki, hogy lehet majd valamilyen „közös aktivitás” a jövőben a két sorozat együttműködésében. Talán az lehet a Liberty Media célja, hogy „összébb hozza” az autó- és a motorsportok rajongóit,

sokan azonban fenntartásokkal fogadták a fejleményeket, és nem mindenki örül az amerikai cég terjeszkedésének.

Vámosi Péter emlékeztetett, hogy nemrég az IndyCar iránt is mutattak érdeklődést.

„Izgalmas időszak előtt állunk. Nem elképzelhetetlen, hogy ugyanazt a csizmát húzzák fel a MotoGP-re, mint a Forma–1-re. Ahogy a Liberty Media a Netflixszel együttműködve megalkotta a Drive to Survive (Hajsza a túlélésért) dokumentumfilm-sorozatot, illetve életérzést az F1-ben, lehet, hogy a MotoGP-ben is megvalósítja ezt. Igaz, várhatóan nem minden rajongó fog örülni annak, ha a sportértéket ebben a sorozatban is elviszik a show irányába” – mondta a Motorsport Online főszerkesztője.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Árokszállási Zoltán: az MNB is léphet, ha nagyon gyengül a forint

Továbbra is 401 felett jár a forint az euróval szemben. Bár péntek reggel a hazai fizetőeszköz valamelyest erősödött, de egyelőre úgy tűnik, nem tud a 400-as szint alá kerülni. A forintgyengülés okairól és következményeiről az MBH elemzési centrumának igazgatóját kérdeztük.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.04. péntek, 18:00
Dezső Tamás
a Migrációkutató Intézet főigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×