Melyik romlik el gyakrabban, az elektromos vagy a belső égésű motoros autó? A német autóklub, az ADAC statisztikái segíthetnek megválaszolni ezt a kérdést, mivel a szervezet sárga angyalai 2024-ben összesen több mint 3,6 millió esetben segítették ki a bajba jutott autósokat – számolt be a villanyautosok.hu.
Mint írják, az elektromos autók számának növekedésével párhuzamosan az e járművet érintő meghibásodások száma is emelkedik: 2024-ben 43 678 alkalommal hívták ki a sárga angyalokat a villanyautók tulajdonosai, ami 46 százalékos növekedést jelent 2023-hoz képest. Az esetszámok növekedésének egyik hatása, hogy szélesedik az adatbázis, így könnyebbé válik az eltérő hajtásláncok összehasonlítása.
A legfrissebb statisztika összesen 159 modell meghibásodási adatait elemzi, és részletes értékelést nyújt az összes hajtásmód legmegbízhatóbb és legtöbb problémával küzdő járműtípusairól. Több, korábban általában megbízhatónak tartott Toyota modell különösen hajlamos volt a meghibásodásokra. A legmagasabb meghibásodási arányú modell az először 2020-ban forgalomba helyezett Toyota C-HR, amelynél 1000 járműre 63,1 meghibásodás jutott.
A legújabb értékelésben a kétéves járművek közül a MINI (0,3) és az Audi A4 (0,4) teljesített a legjobban, a legjobb elektromos autó pedig a Tesla Model 3 (0,5) volt. Összesen tizenkét modell esetében volt 1-nél kisebb a meghibásodási arány. A Toyota modellek (Yaris Cross 40,0; Yaris 29,2; C-HR 16,4; RAV4 18,4) mellett egy elektromos autó is rosszabbul szerepelt az átlagnál: a Hyundai IONIQ 5 magas meghibásodási hajlamát (22,4) az integrált töltésvezérlő egységgel kapcsolatos problémák okozták.
A korábbi évekhez hasonlóan tavaly is az indítóakkumulátor miatt kértek a legtöbben műszaki segítséget.
Ez az alkatrész volt felelős a 2024-es meghibásodások 44,9 százalékáért, az egyes hajtásmódoknál azonban eltérő volt az arány: az elektromos autóknál az indítóakkumulátor az esetek 50,5 százalékában volt ludas, míg a belső égésű motoroknál csak az esetek 44,6 százalékában.
A meghibásodások második számú okát a motorproblémák vagy a motor elektronikájával kapcsolatos problémák (22,1 százalék) jelentették. Az indítómotorral, a generátorral, a jármű elektromos rendszerével vagy a világítással kapcsolatos meghibásodások messze lemaradva következtek (10,6 százalék). Ezt követték a gumiabroncsok (8,8 százalék) és a zárrendszerek (6,9 százalék) hibái.
Az elektromos járműveknél a listát a már említett kisfeszültségű akkumulátorok hibája vezeti, majd a gumiabronccsal, a fedélzeti elektronikával és a motorral kapcsolatos hibák következnek a sorban.
Az adatok összességében azt mutatják, hogy a két és négy év közötti járművek körében
a belső égésű motoros autók két és félszer annyi meghibásodást szenvedtek el, mint az elektromos autók.
A 2024-es évben a belső égésű motorok esetében a meghibásodási arány 1000 járműre vetítve 9,4 volt, míg az elektromos autók esetében csak 3,8. Ennek oka az elektromos autók általánosságban alacsonyabb meghibásodási hajlamában keresendő, ami az egyéb alkatrészek meghibásodásának alacsonyabb valószínűségének köszönhető. A következő években ki fog derülni az is, hogy a kor előrehaladtával hogyan változnak majd ezek az arányok – olvasható egyebek mellett.