eur:
410.63
usd:
395.13
bux:
0
2024. december 25. szerda Eugénia
This is newest Russian Main Battle Tank T-90S.
Nyitókép: Getty Images/AlexKontz

Hatalmas réseket üt a szankciós pajzson a piac

Rengeteg a kettős felhasználású árú, főleg Kínán keresztül áramlanak be az orosz hadiiparba termékek.

Arra törekszünk , hogy egyre drágábbá tegyük az orosz hadigépezet működését” – vázolta fel a helyzetet John Kirby, a Fehér Ház szóvivője. Egyelőre az a helyzet, hogy az orosz vámhivatal szerint az import szintje eléri az ukrajnai háború előtti állapotot.

Sok a lyuk a szankciókon – mondják a szakértők, akik rámutatnak: sok állam segít kijátszani az oroszoknak a nyugati szankciókat. Kína, Törökország és az Egyesült Arab Emírségek állnak elől ebben a sorban, de az egykori szovjet tagköztársaságok egy része is jeleskedik a szankciók kijátszásában, olyanok, mint Örményország, Kazahsztán, Kirgizisztán - írja a hvg.hu.

“5100 százalékkal nőtt a német autók exportja Kirgizisztánba az ukrajnai háború kezdete óta. Nem kell ahhoz lángésznek lenni, hogy észrevegyük: nem a Mercedest szerették meg ennyire ott, a német autók jórésze nem Kirgizisztánba kerül, hanem rajta keresztül Oroszországba. Mindenki látja ezt, de senki sem szól, a német autók meg továbbra is áramlanak Oroszországba” – írja a szankciókat figyelő Robin Brooks.

A chipek is a tilalmi listákon szerepelnek, de hogyha Hongkongban vásárolják meg őket Kirgizisztán javára, akkor arra már senki sem figyel, hogy a végállomás Oroszország. Robin Brooks, aki a Brookings intézetnek dolgozik arra is felhívja a figyelmet, hogy sok uniós államban kormányzati válságot okozott Oroszország Ukrajna elleni agressziója, és ezért az Európai Unió is hozzájárul az orosz háborús erőfeszítésekhez. “Sok uniós tagállamban alkalmazzák azt a módszert, hogy a szállítólevélre Kirgizisztánt írják, miközben mindenki tudja, hogy Oroszországba kerül a kívánt áru” - írja a portál.

A Royal United Services Institute- brit katonai kutatóintézet megfigyelte, hogy az ukrajnai háborúban az orosz fegyverekben 450 olyan nyugati alkatrész található, melyek mind a tilalmi listákon szerepelnek.

Wally Adeyemo, az USA pénzügyminisztérium államtitkára nemrég Berlinben felhívta a figyelmét arra a német üzletembereknek, hogy ne adjanak el az orosz szankciós listákon szereplő árukat Kínának, mert onnan azok gyakran Oroszországba kerülnek.

Közben Washington azokat a bankokat fenyegeti meg szankciókkal, melyek orosz végállomású kereskedelmi ügyleteket finanszíroznak. Különösen a kettős felhasználású áruk aggasztják az Egyesült Államokat, mint a chipek, melyeket polgári és katonai célokra egyaránt használni lehet. “Főleg Kínán keresztül áramlanak be kettős felhasználású termékek Oroszországba, ahol azután a hadiipar felhasználja azokat” – nyilatkozta a londoni Guardiannek Maria Shagina, az International Institute for Strategic Studies vezető szankció szakértője.

“Eddig a szankciók nem érték el a céljukat: az orosz csapatok távozását Ukrajnából” – hangsúlyozza Robin Brooks.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Egzisztenciális válságban az európai autóipar - Ez már a mélypont?

Egzisztenciális válságban az európai autóipar - Ez már a mélypont?

Nagyon komoly kihívásokkal néz szembe az európai autóipar, erre az idei év eseményei is rámutattak. A globális piaci verseny, különösen a kínai gyártók térnyerése, az EU-s szabályozás szigorodása, és a gyenge elektromosautó-eladások súlyosbítják az európai szereplők helyzetét, ami létszámleépítésekhez, gyárbezárásokhoz vezetett. Az idei év eseményei rámutattak, hogy ez egy nagyon komoly kihívásokkal terhelt időszak, és nagyon úgy tűnik, hogy az idei ugyan lezárul, gondoknak még koránt sincs vége.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×