eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 27. szombat Zita
Nyitókép: Vesselfinder

Már akkora a gond a Panama-csatornánál, hogy visszafordulnak a hajók

A vízszint csökkenése és a forgalomkorlátozás érzékenyen érinti az energiahordozók, a fogyasztási cikkek és az élelmiszerek kereskedelmét. Egyes cégek dollármilliókat költenek arra, hogy hajóik előbbre kerülhessenek a sorban.

Két gázszállító hajó átszelte az egész Csendes-óceánt, de amikor a Panama-csatornához értek, irányt változtattak, a rendkívül száraz körülmények miatt ugyanis a vízszint annyira alacsony volt a térségben, hogy korlátozni kellett az áthaladó hajók számát – írja a Telex a Business Insider értesülése alapján.

A hatósági korlátozás következtében több átkelésre váró hajó torlódott fel a Panama-csatornánál, a két említett gázszállító – a Pyxis Pioneer és a Sunny Bright – azonban nem várakozott sokáig, hanem inkább alternatív útvonalat keresett. A két hajó Ázsiába szállított rakományt és a visszafelé vezető úton – immár üresen – ütközött torlódásba. Ezek a hajók körülbelül 158 ezer köbméter cseppfolyós földgáz szállítására alkalmasak.

Ahogy arról az Infostart is beszámolt, az Atlanti- és a Csendes-óceán közötti teherhajók átkelését biztosító útvonal üzemeltetője múlt héten bejelentette: az aszály miatt tovább csökkentik az átkelések számát a Panama-csatornán.

Az intézkedés konténerhajókat és LNG-szállítókat is érint, sőt a hajóhiány a globális szállítmányozási láncra is kihat.

A forgalom november 3-ától napi 25 hajóra csökkent, majd február közepétől fokozatosan napi 20 hajóra korlátozzák az átkelések számát. 2022-ig ez az átjáró, amelyen a világ tengeri kereskedelmének közel 6 százaléka halad át, naponta átlagosan 39 hajót fogadott.

A korlátozások miatt a hajók áthaladásának ideje robbanásszerűen megnőtt, augusztusban több mint 200 hajó volt késésben, október elejére ez a szám 95-re csökkent, ennek ellenére még mindig

több mint egy hetet vesz igénybe az áthaladás, ami normális esetben két és fél nap lenne.

A 80 kilométer hosszú csatorna közvetlen összeköttetést biztosít a Karib-tenger és a Csendes-óceán között, megkerülve a dél-amerikai kontinenst. A csatornát elsősorban az Egyesült Államok, Kína és Japán használja.

A Gatún-tó Panama legnagyobb tava és kiemelt szerepe van a hajózásban, valamint a környező települések ivóvízellátásában. Alacsony vízállása miatt kellett korlátozni a hajók forgalmát, ami miatt

számos cég dollármilliókat fizet azért, hogy járműveik előbbre kerülhessenek a nagy torlódásokban.

Minden hajónak mintegy 200 millió liter édesvíz kiürítésére van szüksége, amelyet a csatorna a Gatún és az Alajuela tavak által alkotott vízgyűjtő medencéből nyer. Az elégtelen csapadékmennyiség azonban továbbra is negatívan hat a csatornát tápláló Gatún-tóra, amelynek vízszintje 24,2 méterre csökkent, szemben az elmúlt évek azonos időszakában mért 26,6 méteres vízállásával. A csatorna hatósága szerint az esős évszak végén, novemberben, a tó vízszintje általában eléri a 27 métert, majd a száraz évszak végeztével, áprilisban valamivel 26 méter alá csökken.

Címlapról ajánljuk
Polgár Csaba: a megelőzés, a szűrések és a daganatellenes oltások is nagyon fontosak

Polgár Csaba: a megelőzés, a szűrések és a daganatellenes oltások is nagyon fontosak

A koronavírus-járvány utóhatásaként sokkal kevesebben járnak szűrővizsgálatokra, mint a pandémia előtt, ezért átfogó kampányra lenne szükség, hiszen a népbetegségek megelőzhetők - mondta az InfoRádióban az Országos Onkológiai Intézet főigazgatója. Polgár Csaba professzor kardiológus és gyermekgyógyász kollégáival együtt több vidéki fórumon tart előadást erről.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×