Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
 A német parlamenti alsóház, a Bundestag épülete Berlinben 2021. március 22-én. Angela Merkel német kancellár ezen a napon a tartományok vezetőivel tárgyalt a koronavírus-járvány megfékezése céljából bevezetendő intézkedésekről.
Nyitókép: MTI/EPA/Filip Singer

Választójogi reformról döntött a német parlament, az ellenzék máris ellenlépést jelentett be

A kormánypártok támogatásával pénteken elfogadott új rendszer miatt több ellenzéki párt az alkotmánybírósághoz fordul, a Baloldal és a CSU bajba kerülhet.

A német szövetségi parlament (Bundestag) létszámának csökkentését szolgáló reform lényege, hogy nem lesznek többé úgynevezett többletmandátumok és kiegyenlítő mandátumok, és a nemzeti kisebbségek pártjainak kivételével eltörlik azt a szabályt is, hogy három egyéni mandátum megszerzésével az adott párt egésze parlamenti képviseletre tesz szert.

Így a választási rendszer alapja - az egyéni választókerületek és a pártlisták kettőssége - ugyan érintetlen marad, de az erőviszonyokat egyedül a listás szavazatok megoszlása határozza meg, és csak a listán legalább öt százalékot szerző pártok alapíthatnak frakciót vagy frakciószövetséget.

A reform a szövetségi parlamenti képviselet elveszítésével fenyegeti a kormányzó szociáldemokratáktól (SPD) balra álló Die Linkét (Baloldal) és a bajor Keresztényszociális Uniót (CSU).

A zárószavazás előtti vitában a két párt ritkán előforduló egységben bírálta a kormányoldal indítványát. A CSU mellett a testvérpárt Kereszténydemokrata Unió (CDU) is kiállt. Közölték, hogy az alkotmánybíróság elé viszik az ügyet.

A CSU csak Bajorországban működik, és a legutóbbi, 2021-es Bundestag-választáson ugyan a tartomány valamennyi egyéni körzetében győzött, de a szövetségi szinten, Németország egészében leadott listás szavazatok csupán 5,2 százalékát szerezte meg, vagyis alig lépte át a bejutási küszöböt.

A Baloldal listán nem érte el a küszöböt, 4,9 százalékot szerzett, de elvitt három egyéni körzetet, és ezzel jogosultságot szerzett a frakcióalakításra, a többletmandátumok és kiegyenlítő mandátumok révén pedig végül 39 fős képviselőcsoportot alkothatott.

Egyre csak "hízik" a Bundestag, ami egyik párt szerint sem jó

Az arányosságra törekvő vegyes német választási rendszer az egyéni körzetek és a tartományonként felállított pártlisták kombinációjából áll. A Bundestag alapesetben 598 fős, és a képviselői helyek felét az egyéni körzetek győztesei kapják. A másik 299 mandátumot a pénteki döntés előtt alkalmazott rendszerben a listás szavazatok alapján osztották ki azon pártok között, amelyek országos átlagban elérték az öt százalékot, vagy legkevesebb három egyéni körzetben győztek, de a bejutási küszöb alatt maradnak.

Amikor egy párt valamely tartományban több egyéni mandátumot szerzett, mint amennyi a listán szerzett szavazatok százalékos megoszlása alapján járt volna, a választójog egyenlőségének és a pártok esélyegyenlőségének megőrzése érdekében a többletmandátumok hatását kiegyenlítették. Ez azt jelentette, hogy ha egy párt többletmandátumhoz jutott, a parlamentbe bejutott összes többi párt is kapott egy-egy képviselői helyet. Ezek voltak a kiegyenlítő mandátumok.

A két mandátumfajta révén a 2021-ben felállt - a második világháború utáni 20. - Bundestagnak minden korábbinál több, 736 tagja van.

Ez 27 fős növekedés az előző ciklusban 709 fővel felállított rekordhoz képest. A Bundestag így továbbra is a világ második legnagyobb törvényhozó testülete a kínai Országos Népi Gyűlés után. Át is kellett építeni a székhely, a berlini Reichstag üléstermét, hogy a képviselők elférjenek.

A ciklusról ciklusra nagyobb létszám valamennyi párt szerint veszélyezteti a törvényalkotói munka és a kormány ellenőrzésének hatékonyságát, és vállalhatatlanul megdrágítja a testület működését, de a reformról a harmadik ciklus óta folytatott vitában nem sikerült pártpolitikai oldalakat átívelő egyetértésre jutni.

Címlapról ajánljuk
Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Az amerikai elnök teljes olajblokádot hirdetett Venezuela ellen, hadihajókkal zárná el az ország fő bevételi forrását. Szakértők szerint a gazdasági nyomás egyedül nem biztos, hogy elég lesz a rendszer megdöntéséhez.

Az EU nem ezt az utat tervezte Ukrajna támogatására - Merz ennek ellenére elégedett

A zárolt orosz vagyon érintetlen maradt, a tagállamok három kivétellel Ukrajna 90 milliárd eurós támogatásában állapodtak meg. Legalábbis a nyilvánosság előtt ezzel a német kancellár is elégedett volt, noha az eredményhirdetésig az ellenkezőjét remélte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

A családi pótlék történetéről szóló kétrészes cikksorozatunk első részében a családi pótlék kialakulását tekintettük át egészen a rendszerváltásig. Ennek a támogatásnak a története jól mutatja, hogyan lett egy szűk körű, szociális indíttatású juttatásból olyan univerzális ellátás, amely évtizedeken át jelentős segítséget nyújtott a magyar családoknak. A 20. század során a jogosultak köre folyamatosan bővült, egyes időszakokban a családi pótlék a háztartások bevételének meghatározó részét képezte. A nyolcvanas évek végére pedig elérte a csúcspontját: minden gyermek után, munkaviszonytól függetlenül járt, és összege viszonylag jelentősnek számított. Mindez azonban éles kontrasztban áll a jelenlegi helyzettel, amikor az összeg évtizedek óta változatlan, és reálértékben szinte eltűnt a családok költségvetéséből. Felmerül a kérdés: hogyan jutottunk el idáig, és milyen társadalmi, gazdasági tényezők vezettek ahhoz, hogy a családok egykori védőhálója mára szinte jelképes támogatássá zsugorodott?

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×