Laurent Cicollella úgy véli, a kormány által bevezetett úgynevezett "roncsprémiumnak" köszönhetően az elmúlt hónapokban megélénkültek ugyan az autóeladások Franciaországban, ám ez a hatás rendkívül törékeny, hiszen alapvetően az állam által mesterségesen keltett keresletről van szó, és kiszámíthatatlan, hogy az mikor ér véget.
A roncsprémium egyébként azonnali ezereurós, mai árfolyamon közel 300 ezer forintos kedvezményt jelent a tízéves, vagy annál idősebb autóját új, környezetkímélőre lecserélő vásárló számára, melyet, mint arról az InfoRádióban korábban beszámoltunk, a gyártók további ezereurós kedvezménnyel egészítenek ki.
Mindezek fényében nem véletlen, hogy az elmúlt hónapokban a franciák elsősorban a kis méretű és alacsony fogyasztású járművekre hajtottak rá, olyannyira, hogy a statisztikák szerint - válság ide vagy oda - márciusban 8,1 százalékkal több gépkocsi kelt el, mint az előző év azonos időszakában.
Az áprilisi adatok azonban már a helyzet törékenységét igazolják vissza: eszerint az autóeladások hét százalékkal estek vissza az előző hónaphoz képest, az előző év azonos időszakához viszonyított csökkenés pedig 2,5 százalékos volt.
Kiárusítás a világhálón
A helyzet más szempontból is hektikusnak mutatkozik: a Peugeot például interneten szervezett kiárusítással igyekszik szabadulni ezer darab terepjárójától. A csaknem eladhatatlanná vált, 32 ezer euróba, mintegy kilencmillió forintba kerülő 4007-es modellhez május 31-éig közel 30 százalékkal olcsóbban lehet hozzájutni.
Mindezzel párhuzamosan azonban a 308-as és a 3008-as modellek iránt megugrott kereslet kielégítésére a cég 250 ideiglenes munkahelyet hoz létre egyik franciaországi gyárában, amire a válság kezdete óta nem volt példa.
Óvatosság jellemzi a Renault vezetését is, igaz, a cégnek márciusban a vártnál nagyobb mértékben sikerült csökkentenie raktárkészletét, pénzügyi helyzetét pedig azzal igyekszik részben stabilizálni, hogy értékesíti saját ingatlanvagyona egy részét. A tranzakcióból várhatóan egymilliárd euró folyik be a cég kasszájába.
A gyártók a nehézségek ellenére azt hangsúlyozzák, hogy folytatják eddig megkezdett beruházásaikat. A Renault például idén nem kevesebb mint nyolc új gépkocsimodell bemutatását tervezi, 2011-től pedig megkezdi a kizárólag elektromos árammal működő, a japán Nissannal közösen gyártott gépkocsijainak forgalmazását. A Peugeot-Citroën az ugyancsak japán Mitsubishivel együttműködve készít elektromos autót, és az első példányok - Laurent Cicollella elmondása szerint - már jövőre megjelennek.
Biztosra veszik: orosz ügynökök robbantottak Csehországban