A magyarok nagy reményekkel érkeztek Angliába, jó fizetést ígértek nekik. Legtöbbjük pizzafutár lett a Domino Pizzánál. Saját maguknak kellett megvenniük a kiszállító autót, nekik kellett biztosítást kötni rá, ez persze elvitte minden pénzüket, és az is előfordult, hogy egy-egy hónapban nem is maradt semmi a fizetésükből. Így persze előleget kellett kérniük a cégtől, hogy ki tudják fizetni a benzint és az élelmet
Ha jól, tudom, ön talált a magyaroknak új munkát.
Igen, a fellépésünk nyomán a magyarok el tudtak jönni a cégtől, és szereztünk nekik munkát a híres Thornton csokoládégyárban, ahol regisztrálták is őket. Ez is fontos volt, hiszen a Domino Pizza nem jelentette őket be. Most sokkal jobb munkát végeznek, jobb a fizetésük is, és, ami a lényeg, hogy boldogok is.
Kárpótolta őket a cég?
Igen, mindenkit. Ezt az elmúlt néhány hétben intéztük. Beléptek a szakszervezetünkbe is, és mindenki méltányos kártérítést kapott a cégtől.
Mennyire jellemző a brit vállalatokra, hogy kihasználják a külföldi munkaerőt?
A legnagyobb gondunk, hogy nagyon sok országból jönnek hozzánk munkások, és nem ismerik a jogszabályokat, nem tudják, hogy mi illeti meg őket, és mi nem. A teljes állású dolgozónak például teljes fizetés jár. Senki nem rendelkezhet a munkásai fizetésével, nem mondhatja meg, hogy azt mire költhetik. A munkáltatók 10 százaléknál többet semmilyen indokkal nem vonhatnak le a fizetésből.
Ön szerint a magyar államnak fel kellene lépnie az ügyben?
A magyar kormánynak utána kellene járnia a külföldi munkavállalóinak, ugyanis mi csak panaszra tudunk vizsgálódni. Gyanítom, hogy vendégmunkások százai, talán ezrei ugyanolyan helyzetben vannak, mint a magyar pizzafutárok voltak. Jó néhányan lehetnek közöttük magyarok is, tehát a magyar államnak meg kell arról győződnie, hogy a britek jól bánnak velük.
Hanganyag: Nagy Tamás