Az első és utolsó út
Az U-864 1944. december 5-én futott ki első útjára Kiel kikötőjéből, úti célja Japán volt. Legfontosabb rakományát az akkor valószínűleg legkorszerűbb vadászbombázó, a Messerschmitt Me-262-es alkatrészei jelentették.
Adolf Hitler elgondolása az volt, hogy a típus szolgálatba állításával Japán visszaszerezheti a légi fölényt a csendes-óceáni hadszíntéren, ami arra kényszerítette volna az amerikaiakat, hogy erőforrásokat csoportosítsanak át Európából, lélegzetvételhez juttatva a minden oldalról szorongatott Németországot.
A fegyvergyártáshoz szükséges higany - amelyből Japán hiányt szenvedett - csak másodlagos fontosságú szállítmány volt.
A brit kódfejtők értesítették a Királyi Haditengerészetet a német tervről, és a Royal Navy az HMS Venturer tengeralattjárót küldte ki az U-864 megsemmisítésére.
A küldetés sikerrel járt: 1945. február 9-én délután negyed egykor a Venturer negyedik, utolsónak kilőtt torpedója eltalálta a 87 méter hosszú német hajót, amely kettétört, majd elsüllyedt.
Ez az egyetlen ismert, második világháborús eset, amikor úgy semmisített meg egy tengeralattjáró egy másikat, hogy mindkettő merülésben volt.
A történetből film is készült, a "The Hunt for U864"-ot (Vadászat az U-864-re) január ötödikén mutatja be a BBC2.
Szarkofágot terveznekA roncs 152 méter mélyen fekszik a Norvégiához tartozó tenger alatt, az ország haditengerészete 2003-ban fedezte fel.
A hatóságokat aggasztja az 1.857 bádogkannában tárolt, 65 tonna higany sorsa, a környező tengerben és a halakban máris nagy higanykoncentrációt mértek, és megtiltották a halászatot.
A szakemberek igyekeznek megoldást találni arra, hogy miként lehet a hajót elszigetelni a környezetétől. A helyiek a hajótest kiemelését szorgalmazzák, ami azonban a fedélzeten lévő torpedók miatt rendkívül veszélyes lenne.
A hozzáértők szarkofág kialakítását támogatják, a tervek szerint a 12 méter vastag építményhez 100 ezer köbméter homokot, sódert, illetve betont használnak majd fel. Becslések szerint a művelet akár nyolcmillió fontba (majd 3 milliárd forintba) is kerülhet.
A szarkofág mellett szól az is, hogy hadisírról van szó, hiszen a roncsok között nyugszik Ralf-Reimar Wolfram kapitány és 72 fős legénysége.