Az üzemanyagok nagykereskedelmi ára hétfőről keddre tovább emelkedett: a benzin átlagosan 615 forintba, a gázolaj 628 forintba kerül – írja az atv.hu.
Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu ügyvezetője szerint az üzemanyagárak nem csúsztak el jelentősen a régió átlagától, a szakértő szerint a gázolaj valóban elcsúszott, az a jelenlegi átlagárakat nézve a középmezőnyben van. Elmondása szerint jelenleg Ausztriában lehet hasonló átlagáron és Szerbiában drágábban gázolajat tankolni.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter csatornának azt mondta:
az üzemanyagárak ismét a szomszédos országok átlagára felett vannak, ezért szerdán a kormány napirendre tűzi az üzemanyagár kérdését.
A miniszter emlékeztetett: még mindig érvényben van a korábbi elvárás, miszerint a kutaknak, áraikat a szomszédos országok átlagának szintjén kell tartani.
A tárcavezető úgy fogalmazott: „Ennek érvényt fogunk szerezni, vagy úgy, hogy a kiskereskedők megértik és nem játsszák ki ezt az elvárást, vagy úgy, hogy komoly szabályozói lépésekkel be fogunk avatkozni. Nem értjük ezeket az ármozgásokat, hiszen az elvárások, amik az elmúlt hónapban megszülettek, továbbra is fennállnak.”
A Független Benzinkutak Szövetségének alelnöke, Gépész László szerint
eleve az átlag kiszámítása is problémás, ugyanis a hazai adatok nem tartalmazzák azokat az adónemeket, amiket a kiskereskedőknek pluszként be kell fizetnie, ez pedig torzítja a képet.
Az érdekvédelmi vezető szerint ha a Magyarország által lejelentett árakból kivesszük ezeket az adónemeket, akkor a magyar üzemanyagárak, jóval a környező országok átlagának szintje alatt vannak.
Visszaszólt a szakma
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint egyetlen mód van arra, hogy azonnali pozitív változást érjen el a kormányzat az üzemanyagárak csökkentésében, ha az állam az üzemanyag-kereskedelmet, -értékesítést terhelő adórendszerben felülvizsgálatot tart, és bizonyos adónemeket töröl, vagy azokat csökkenti.
Az economix.hu-nak nyilatkozva emlékeztetett, az üzemanyag-kereskedelem, -forgalmazás összetett folyamat: az alapanyag beszerzésétől és annak finomítóba szállításától kezdve a finomításon keresztül a kapcsolódó teljes logisztikai rendszeren át egészen a késztermék szállításig, tárolásáig bezárólag számos lépcsőt tartalmazó folyamat végeredménye a totemoszlopokon látható végső kiskereskedelmi ár, amelyet további költségelemek is befolyásolnak.
Ebben az egyik a legfontosabb maga az adótartam,
hangsúlyozta Grád Ottó. Az az adóteher, illetve különböző fizetési kötelezettségek, amelyeket az üzemanyag-kereskedelemhez kapcsolt az adózási rendszer, üzemanyagtípusoktól eltérően, de jelen pillanatban megközelíti, vagy meg is haladja az ötven százalékot. Ebben a környezetben kerül meghatározásra az üzemanyagár, és ebben nagyon kicsi és szűkös a mozgástere a vállalkozásoknak (…) Hogy milyen áron tudnak értékesíteni, az a nagykereskedőtől árszabásától függ, és attól, hogy hazai finomítóktól, vagy importból származik a termék – magyarázta a MÁSZ főtitkára.
Szerinte, ahhoz hogy Magyarorzágon az üzemanyagárak – a jelenlegi trendből kilépve – megálljanak, esetleg újból csökkenjenek, ahhoz vagy a világpiaci árak esetében kell változásnak bekövetkeznie, vagy a forintnak kell látványosan erősödnie a dollárral és euróval szemben, de ezekre kevés esélyt lát.