A Magyar Nemzeti Bank határozatában 102 millió forintra bírságolta az OTP Bankot, a banknak az MNB kötelezése alapján 2024. november közepéig orvosolnia kell az általa elkövetett pénzforgalmi jogszabálysértések döntő részét.
Az MNB a határozatban megállapította, hogy az OTP
- megsértette a pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról szóló törvényt, az Európai Unióban történő határokon átnyúló fizetésekről szóló aurópai parlamenti és tanácsi rendelet, a fogyasztók részére vezetett fizetési számlákhoz kapcsolódó díjakról történő tájékoztatás egyes kérdéseiről szóló Kormányrendelet, valamint az erős ügyfél-hitelesítésről és biztonságos kommunikációról szóló, felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet egyes rendelkezéseit;
- a Hitelintézet - többek között - megsértette a keretszerződés megkötését megelőző tájékoztatásra és a keretszerződés tartalmi követelményeire, a haladéktalan jóváírásra, a hatósági átutalások teljesítésére, a díjkimutatások elkészítésére és az erős ügyfél-hitelesítés alkalmazására vonatkozó egyes előírásokat;
- továbbá azon Unión belüli, belföldi és határokon átnyúló átutalások esetében, amelyhez pénznemek közötti átváltási szolgáltatás is kapcsolódott, a fizetési művelet kezdeményezése előtt nem kellő részletezettséggel tájékoztatta ügyfeleit az átutalás összegéről.
A jogsértésekre tekintettel az MNB 102 millió forint összegű bírság megfizetésére, valamint az említett jogszabályoknak történő megfelelésre kötelezte a Hitelintézetet.
Az MNB a bírság összegének meghatározásakor nyomatékkal vette figyelembe a Hitelintézet magas piaci részesedését, továbbá a Hitelintézet terhére értékelte, hogy több fogyasztóvédelmi rendelkezést is megsértett, valamint, hogy a jogszabálysértések egy része huzamosan, a Hitelintézet keretszerződésébe, informatikai rendszerébe, illetve belső eljárásrendjébe építetten állt fenn. A Hitelintézet javára értékelte annak a vizsgálat során tanúsított együttműködő magatartását, illetve a jogsértések megszüntetésére eddig megtett intézkedései számosságát.
Figyelemmel arra, hogy a pénzforgalmi visszaélések elkövetői a technológiai fejlődés nyújtotta lehetőségek hatására egyre inkább a digitális teret, illetve ezzel párhuzamosan az elektronikus pénzforgalmi szolgáltatásokat veszik célba, ezért szükséges, hogy a pénzforgalmi szolgáltatók betartsanak minden, az ügyfelek biztonságának növelését biztosító előírást. Éppen ezért az MNB nagyon szigorúan megkövetelte az erős ügyfél-hitelesítésről és biztonságos kommunikációról szóló felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet előírásainak maradéktalan betartását - írja közleményében a Magyar Nemzeti Bank.