A globális chiphiány egyre nehezebb helyzetbe hozza a felfutó kereslettel hiába küzdő autógyártókat. Folyamatosan érkeznek a bejelentések a gyárleállításokról, ezek sorában a legfrissebb a Skoda bejelentése, a félvezetők hiánya miatt tartott kéthetes szünet alatt megpróbálnak legyártani 10 ezer még befejezésre váró járművet.
A cseh gyárban ezért csak egyetlen gyártószalag fog működni - ismertette a részleteket Tomás Kotera, a vállalat szóvivője hétfőn Mladá Boleslavban. A Skoda Auto alkalmazottainak többsége a leállás ideje alatt átlagbérének 80 százalékát kapja. Az átlagbér kiszámításakor figyelembe veszik az egyes alkalmazottak különféle juttatásait, illetve szokásos prémiumait is. A szakszervezetek álláspontja szerint az így kifizetett bér nagyjából megfelel a szokásos napi átlagkeresetnek.
Kotera azt mondta: a Skoda értesülései szerint várható, hogy a chipek hiánya csak 2022 közepén oldódik meg.
Több mint 250 ezerrel kevesebb személyautót gyártanak az idén a chipek hiánya miatt Csehországban, ez a cseh autóipar számára mintegy 200 milliárd koronás (2800 milliárd forint) veszteséget jelent – közölte a hét végén a cseh autóipari szövetség. Az év első kilenc hónapja alatt a csehországi autógyárak 831 653 személygépkocsit gyártottak, 2,9 százalékkal többet, mint 2020-ban, amikor a koronavírus-járvány miatt egy hónapig álltak a gyárak. 2019-hez viszonyítva a termelés visszaesése 22 százalékos. A Skoda Auto 514 309 kocsit gyártott, 3,7 százalékkal kevesebbet, mint 2020-ban.
Ilyen mértékű termeléscsökkentésre a globális chiphiány miatt nem volt még példa közép-európában, amely kiemelten fontos régiója az európai autógyártásnak
- olvasható a Reuters egy korábbi összeállításában.
A Portfolio elemzése szerint mindez nagyon rossz hír Csehországnak, amelynek gazdasága nagyban támaszkodik az autóiparra, amely mintegy 181 ezer embernek biztosít munkát közvetlenül és az ipari termelés egynegyedét adja. Csak a Skoda mintegy 35 ezer embert foglalkoztat, akiknek a munkahely egyelőre biztonságban van. A vállalat arra számít, hogy 2022 második felétől fokozatosan enyhül majd a világban tapasztalható chiphiány, amely lehetővé teszi a termelés újbóli felpörgetését.
A Skoda várható intézkedései, a félvezetőhiány miatt bekövetkező termeléscsökkenés kedvezőtlen hatással lesz a cseh gazdaság teljesítményére is, közgazdászok szerint mindez oda vezethet, hogy vissza kell vágni a növekedési várakozásokat. Mindezek hatására felülvizsgálják majd Csehország gazdasági növekedésére vonatkozó várakozásaikat, korábban 3 százalék körüli GDP-növekedést jeleztek előre.