eur:
393
usd:
366.3
bux:
66129.26
2024. április 26. péntek Ervin
Workers attach windscreen glass to a Skoda automobile on the production line at Volkswagen AGs Skoda Auto AS manufacturing plant in Mlada Boleslav, Czech Republic, on Friday, March 27, 2015. The Czech Republic will benefit from adopting the euro and should join the monetary union after the Greek debt crisis calms down, the head of Volkswagen AGs unit, Skoda Auto AS, said. Photographer: Martin Divisek/Bloomberg via Getty Images
Nyitókép: Martin Divisek/Bloomberg/Getty Images

Tarol a chiphiány: most a Skoda állította le az autógyártást

A Volkswagen csoporthoz tartozó Skoda, amely Csehország legnagyobb exportőre, két hétre leállította termelését.

A globális chiphiány egyre nehezebb helyzetbe hozza a felfutó kereslettel hiába küzdő autógyártókat. Folyamatosan érkeznek a bejelentések a gyárleállításokról, ezek sorában a legfrissebb a Skoda bejelentése, a félvezetők hiánya miatt tartott kéthetes szünet alatt megpróbálnak legyártani 10 ezer még befejezésre váró járművet.

A cseh gyárban ezért csak egyetlen gyártószalag fog működni - ismertette a részleteket Tomás Kotera, a vállalat szóvivője hétfőn Mladá Boleslavban. A Skoda Auto alkalmazottainak többsége a leállás ideje alatt átlagbérének 80 százalékát kapja. Az átlagbér kiszámításakor figyelembe veszik az egyes alkalmazottak különféle juttatásait, illetve szokásos prémiumait is. A szakszervezetek álláspontja szerint az így kifizetett bér nagyjából megfelel a szokásos napi átlagkeresetnek.

Kotera azt mondta: a Skoda értesülései szerint várható, hogy a chipek hiánya csak 2022 közepén oldódik meg.

Több mint 250 ezerrel kevesebb személyautót gyártanak az idén a chipek hiánya miatt Csehországban, ez a cseh autóipar számára mintegy 200 milliárd koronás (2800 milliárd forint) veszteséget jelent – közölte a hét végén a cseh autóipari szövetség. Az év első kilenc hónapja alatt a csehországi autógyárak 831 653 személygépkocsit gyártottak, 2,9 százalékkal többet, mint 2020-ban, amikor a koronavírus-járvány miatt egy hónapig álltak a gyárak. 2019-hez viszonyítva a termelés visszaesése 22 százalékos. A Skoda Auto 514 309 kocsit gyártott, 3,7 százalékkal kevesebbet, mint 2020-ban.

Ilyen mértékű termeléscsökkentésre a globális chiphiány miatt nem volt még példa közép-európában, amely kiemelten fontos régiója az európai autógyártásnak

- olvasható a Reuters egy korábbi összeállításában.

A Portfolio elemzése szerint mindez nagyon rossz hír Csehországnak, amelynek gazdasága nagyban támaszkodik az autóiparra, amely mintegy 181 ezer embernek biztosít munkát közvetlenül és az ipari termelés egynegyedét adja. Csak a Skoda mintegy 35 ezer embert foglalkoztat, akiknek a munkahely egyelőre biztonságban van. A vállalat arra számít, hogy 2022 második felétől fokozatosan enyhül majd a világban tapasztalható chiphiány, amely lehetővé teszi a termelés újbóli felpörgetését.

A Skoda várható intézkedései, a félvezetőhiány miatt bekövetkező termeléscsökkenés kedvezőtlen hatással lesz a cseh gazdaság teljesítményére is, közgazdászok szerint mindez oda vezethet, hogy vissza kell vágni a növekedési várakozásokat. Mindezek hatására felülvizsgálják majd Csehország gazdasági növekedésére vonatkozó várakozásaikat, korábban 3 százalék körüli GDP-növekedést jeleztek előre.

Címlapról ajánljuk
Egy mandátumot szerezhet az EP-választáson a Magyar Szövetség

Egy mandátumot szerezhet az EP-választáson a Magyar Szövetség

Ha áprilisban tartották volna az európai parlamenti választást Szlovákiában, akkor azt az ellenzéki Progresszív Szlovákia nyerte volna a szavazatok 27 százalékával. A hármas kormánykoalíció két pártja, a Smer és a Hlas 15, ill. 14 százalékot ért volna el – derült ki a legfrissebb közvéleménykutatás eredményeiből. A felmérés szerint a Magyar Szövetségnek is sikerülne egy képviselőt kijuttatnia Brüsszelbe.

Bóka János az Arénában: igazodás vagy újraegyesítés, ez az unió nagy kérdése

Mi az Európai Uniót egy szerződéses alapokon nyugvó szabályrendszerre épülő együttműködésnek tekintjük, ebbe az állandó közös hitelfelvétel, a közös eladósodás, a fiskális föderalizmus nem fér bele – mondta Bóka János az InfoRádió Aréna című műsorában. Az európai uniós ügyekért felelős miniszter beszélt az EP-választás tétéjéről, az unió jövőjéről és az EU-tagság húszéves mérlegéről is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.26. péntek, 18:00
Balczó Barnabás
a Magyar Posta vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×