A félvezetőhiány a játékkonzolok gyártóitól az autómárkákig az ipar számos szektorának képviselőit érinti: a Hisense, egy kínai tévé- és háztartásieszköz-gyártó most arról számolt be, rá milyen hatást gyakorolt a chipek korlátolt elérhetősége és hogyan látja a jövőt. Csia Saocsien, a csingtaoi székhelyű vállalat elnöke azt mondja, az árak emelkedtek, de nagyjából a szokásos keretek között tudnak gyártani, írja a CNBC cikke.
"A Hisense háztartási készülékeket és fogyasztási cikkeket gyárt, ehhez viszonylag egyszerű chipekre van szükség. Bár a kínálat szűkös és a költségek magasabbak lettek, üzletmenetünk továbbra is normális" - fogalmazott.
Több tényezős probléma
Az elnök elmondása szerint a legtöbb chip külföldről kerül Kínába, majd a kész termékek összeállítását követően sok árut szállítanak külföldre, a Donald Trump amerikai elnökségének idejéből származó feszültség azonban továbbra is nehezíti a kereskedelmet. A feszült viszony a félvezetőhiány egyik összetevője. Az Egyesült Államok megpróbálta elzárni Kína legnagyobb chipgyártóját, a SMIC-et az amerikai technológiától.
A chiphiányt számos tényező okozza, többek között a világjárvány kitörése után világszerte elrendelt zárlatok közepette megugrott fogyasztói elektronika iránti kereslet.
Az Egyesült Államok Kínával folytatott kereskedelmi háborúja ahhoz vezetett, hogy a vállalatok készleteket halmoztak fel, ami nem javított a helyzeten.
Tovább is tarthat a hiány
Csia szerint ha a kereskedelmi viták nem mérgesednek el, a chiphiány két-három éven belül oldódhat meg.
"Ellenkező esetben, amennyiben a nemzetek közötti kereskedelmi és gazdasági szankciók folytatódnak, nagyon nehéz megbecsülni, mi várható"
- mondta. Prognózisával szemben a világ vezető vállalatai arra számítanak, hogy a csiphiány csak 2022-ig tart. Néhányan vélik csak úgy, hogy még ennél tovább is eltarthat.
Nyugatra tart a márka
A Hisense eladásainak jelenleg 40 százaléka külföldire történő értékesítés, külföldi márkákat is felvásárol és licencel. Alacsony áron gyárt minőségi árukat, olyasféle utat szeretne befutni, mint az Oppo, a Huawei vagy a Xiaomi. Ezek a márkák jól megtalálták az utat nyugatra, igaz, kritikák is érik egy részüket: a Huawei-t nemzetbiztonsági kockázatnak nevezték az Egyesült Államokban. Csia szerint ők tejesen más szektorban mozognak.
"Mi háztartási készülékeket gyártunk. Amíg alacsony költséggel tudunk értéket előállítani, vezető szerepet játszva a technológiában, szolgáltatásainkat és minőségünket növelve, a fogyasztók továbbra is szeretni fognak minket, Kínában és világszerte" - mondta Csia.