eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
Védőmaszkot viselő alkalmazottak szerelik a Porsche német autógyártó teljesen elektromos Taycan sportautóit a cég stuttgarti üzemében 2020. május 12-én. Az autógyártó cég mindent megtesz azért, hogy a koronavírus-járvány idején a dolgozók biztonságos körülmények között tudják a munkájukat végezni.
Nyitókép: MTI/EPA/Ronald Wittek

Már üveghiány is sújtja az autógyárakat, van, hogy "félkész" kocsikat adnak át

Most a Skoda jelentette be, hogy akár év végéig is leállhat több üzeme. A chipeken kívül már más alapanyagoknak is híján vannak a gyártók, amelyek eltérő megoldásokkal próbálnak úrrá lenni a helyzeten.

A chiphiány továbbra is sújtja az autógyártókat. Vannak, amelyek már leálltak egy időre, hogy valamennyi "puffert" felhalmozva tudják újraindítani a gyártást, mások csökkentették a gyártott mennyiséget, és olyanról is hallani, főleg az Egyesült Államokban, hogy félkész autókat adnak át, például a rádió vagy a navigáció hiányzik belőle, és azt ígérik, hogy az első szervizkor beépítik a vevőnek – sorolta Szécsényi Gábor, az Autó című szaklap főszerkesztője.

Sokféle megoldás van, de mindnek az ok jelentős részben a chiphiány.

"Azért jelentős részben, mert közben alapanyaghiány is sújtja az autóipart, a chipek mellett hiányoznak főleg műanyag- és üvegalkatrészek is, mind a koronavírus okozta leállítás utáni újraindítás miatt. Lassabban pörögnek föl ezek a beszállítói láncok, mint azt az autógyártók szeretnék" – ismertette a szakember.

Jó ideje fennáll már a chiphiány, de a végéről sem a chipgyártók, sem az autógyártók nem tudnak biztosat mondani. Becslésként a legpesszimistábbak azt mondják, hogy 2022 nyarára normalizálódhat a helyzet.

"Az is gond ugyanis, hogy ezek az egyszerű chipek nem túl nagy haszonnal értékesíthetők, és amikor a járványban leálló autógyártók visszamondták a megrendelések többségét, akkor

a chipgyártók egy magasabb színvonalú megrendeléshez jutottak, hiszen a laptopokban, mobiltelefonokban dolgozó chipek legalább egy nagyságrenddel okosabbak, mint egy átlagos autós chip.

Vagyis ha erre átállt a chipgyártói oldal, akkor már nem szívesen áll vissza egy olcsóbb, egyszerűbb technológiára. Van olyan gyártó, amely arra hivatkozik, hogy ezt a fajta technológiát ő már úgymond ki is dobta, és ahhoz, hogy újra egyszerűbb chipeket tudjon gyártani, újra fejlesztenie vagy beruháznia kell. Úgy tűnik tehát, hogy bármennyire olcsók az autógyáraknak szükséges chipek, nehéz belőlük elegendőt találni" – vázolta a helyzetet az Autó főszerkesztője. A gyári becslők tehát mindkét oldalon legkésőbb 2022 nyarára teszik a helyreállást.

A Skoda vezérigazgatója nemrég úgy nyilatkozott, hogy ebben az évben nagyjából 100 ezerrel kevesebb autót tudnak majd legyártani – és ugye ez csak egyetlen gyártó kieső kapacitása, más gyártók több százezres kibocsátás-csökkentésről beszélnek. Ez hatással lesz az árakra, több okból is.

"Egyrészt már jelentős részben eltűntek a gyártói kedvezmények, hiszen az elkészült vagy raktáron lévő autókat magasabb áron tudják eladni. További ok, hogy a rendelkezésre álló kevés chipet igyekeznek a drágább modellekbe beszerelni - ha gyártanak, a magasabb felszereltségeket gyártják, mert azokon nyilvánvalóan nagyobb a haszon. Emiatt

hatványozottan érinti a chiphiány és az áremelkedés azokat, akik alapmodellre vadásznak.

Mindennek még van egy olyan hozadéka, hogy ha nem tudunk új autót venni, eltűnnek vagy jelentősen csökkennek az akciók, megnőnek a várakozási idők – ma már nem egy gyártónál akár egy éves várakozási időt is mondanak. Drágulnak az új autók, aminek kereslet- és árfelhajtó hatása van a használt autókra. Ráadásul mindettől függetlenül is emelkednek az autóárak, részben az uniós széndioxid-emissziós büntetések miatt, amelyek technológiai fejlesztésekre és ezzel áremelésekre, vagy a büntetés kifizetésére kényszerítik gyártókat. Bármelyik is történik a végeredménye áremelés" – zárta a felsorolást Szécsényi Gábor.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

2022-ben a légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 2 százalékát tette ki, és a kibocsátás mennyisége az elmúlt évtizedekben gyorsabban nőtt, mint a vasúti, közúti vagy hajózási szektoré. A fenntartható repülés azonban még hosszú mérföldekre van - állapítja meg jelentésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány. Az USA inkább ösztönzőkkel, az EU pedig inkább szabályozásokkal próbálja előmozdítani az átállást.

Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

A Demokrata Párt elnökjelöltjének, Kamala Harrisnak drukkol a németek túlnyomó többsége, de valamelyest csökkent azoknak az aránya, akik tényleges győzelmében hisznek. Erről tanúskodik a ZDF közszolgálati televízió legfrissebb felmérése, immár kevesebb mint egy héttel az amerikai elnökválasztás előtt. Ami a magas rangú politikusokat illeti, ők ügyelnek arra, hogy a nyilvánosság előtt egyértelműen ne foglaljanak állást, a kormánykoalíció pártjai és az ellenzéki konzervatív CDU/CSU vezetőinek nyilatkozataiból ugyanakkor kitűnt, hogy Harris hívei.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
Megállíthatatlanul törnek előre az oroszok Donbaszban, csúcsmodern vadászbombázót veszített Moszkva – Ukrajnai háborús híreink szombaton

Megállíthatatlanul törnek előre az oroszok Donbaszban, csúcsmodern vadászbombázót veszített Moszkva – Ukrajnai háborús híreink szombaton

Az orosz csapatok jelentős területi nyereségeket értek el az elmúlt időszakban Ukrajnában, ami aggodalomra ad okot az ukrán vezetés körében. A Bloomberg elemzése szerint Oroszország az elmúlt héten több területet foglalt el, mint 2024 bármely korábbi időszakában, miközben az ukrán erők egyre nehezebb helyzetbe kerülnek a frontvonalakon - számolt be róla a Kijiv Independent. Az orosz légierőhöz szorosan kapcsolódó, nyugalmazott pilóta által szerkesztett „Fighterbomber” Telegram-csatorna jelentette, hogy Moszkva ismételten elveszített egy Szu-34-es vadászbombázót. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború lefrissebb eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×