Március 5. és 12. között a magyarok 98 százaléka hallott már a koronavírusról és 10-ből hatan már az első magyarországi megbetegedés bejelentése előtt aggódtak miatta - derül ki a Nielsen 800 fős reprezentatív országos felméréséből, amit ebben az időszakban készítettek el. Bár pánikvásárlás már ekkor is volt, az aggodalmak ellenére csak a lakosság 11 százaléka kezdett készletezni, aztán a felmérés időszakában ez már felfutott a lakosság negyedére.
Az év 10.hetében - március 2-8 között - jellemzően tartós élelmiszert (82 százalék), gyógyszert (67 százalék) és higiéniai termékeket (65 százalék) vásároltak az emberek a Nielsen adatai szerint. Ebben az időszakban - a határzár életbe lépése előtt - a tervezett utazásokat mindössze a válaszadók fele tervezte lemondani.
A fordulópont a veszélyhelyzet kihirdetése volt:
ezt követően ugyanis egy hét alatt 56,9 milliárdos forgalmat bonyolítottak a boltok
a kiskereskedelmi láncok szkennelt adatai szerint. „Ez, különösen amellett, hogy március 15-én minden zárva tartott, nagyon magas szám, 47 százalékos értékbeli növekedés az előző év azonos időszakához képest.”– mondta Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen Connect ügyvezető igazgatója. A kosárméret jelentősen, közel 50 százalékkal nőtt, a drogériáknál pedig 50 százalék feletti forgalomemelkedést tapasztaltak.
A kimagaslóan teljesítő élelmiszerkategóriák között a cukor volt a legkeresettebb a 11. héten is, értékbeli forgalma háromszorosára nőtt az előző év azonos időszakához képest. Szószokból 195, száraztésztából 192 százalékkal vettek többet mint egy évvel korábban. A liszt és rizs továbbra is rekordeladásokat mutat.
Az öt kategóriára összesen közel 2,8 milliárd forintot költöttünk a vizsgált időszakban.
Míg a február végi (február 24.-március 1.) első felvásárlási roham a tartós élelmiszerek betárazásáról szólt, addig a 11. hét - vagyis március 9-15. között - a vegyi áruk felhalmozását is magával hozta,. A vegyi áruk között a vitaminok taroltak: értékbeli eladásuk megnégyszereződött a 11. héten tavalyhoz képest, a tisztítószerek és szappanok fértek még fel a dobogóra, hasonló forgalmi trenddel.
Érdekesség, hogy a vécépapír forgalma, bár a 9. és 10. héten még nem ugrott meg kiugróan, addig a 11. héten csúcsokat döntött: 196 százalékkal többet költöttünk a kategóriára 2019 azonos időszakához képest.
Az említett vegyi-áru kategóriákra mindösszesen 2 milliárd forintot költöttünk egyetlen hét alatt.
A Nielsen felmérése szerint egyébként a 40-nél idősebb válaszadók jelentős része (93 százaléka) a televízióból tájékozódik a járvány alakulásáról, míg a 18-39 évesek 77 százaléka az internetről. Az, hogy a megkérdezettek fele a barátoktól, ismerősöktől szerzett be információkat, élesen jelzi, hogy a járvány magyarországi kirobbanásakor (március 4.) már erőteljesen jelen volt a téma a közbeszédben. A felmérés időszakában még nem indult el a központi, koronavirus.gov.hu oldal.
A felmérés szerint a válaszadók közel háromötöde, különösen a vidéken élők és az alacsonyabb jövedelemmel rendelkezők elégedettek vagy maximálisan elégedettek voltak a veszélyhelyzet kihirdetése előtt a vírus terjedésével kapcsolatos tájékoztatással, ez azonban nem befolyásolta az ezzel kapcsolatos aggodalmak mértékét. A hazai lakosság jelentős része (59 százaléka) inkább vagy nagyon aggódott a járvány hazai elterjedése miatt, csupán 5 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy egyáltalán nem okoz neki fejfájást a potenciális járvány.
A Nielsen videója a globális fogyasztói magatartási mintázatokról
Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!