A Déli Áramlat projekttársaság megalakítása talán a legegyszerűbb kérdés, amelyről tárgyal az orosz-magyar vegyes bizottság, és minden bizonnyal a társaság alapító okiratát is aláírják. A vegyes vállalat 50-50 százalékban magyar, illetve orosz tulajdonú, a vezetőjét évente váltva adják a felek.
Keményebb dió a Malév helyzetének rendezése. A Népszabadság úgy tudja, hogy a cégnél péntek délutánra rendkívüli közgyűlést hívtak össze, a napirendi pontok egyben a várakozásokat is tükrözik. Szerepel az alaptőke felemelése, pénzbeli hozzájárulással, illetve adósság tőkévé konvertálásával, ez azt feltételezi, hogy a magyar állam beszáll a cégbe. Egyúttal módosítanák az igazgatósági és felügyelőbizottsági tagok számát is, ami szintén egy új tulajdonos belépésére utal.
Ugyanakkor még korántsem egyformák az álláspontok a két kormánynál. A vita abban van, hogy mekkora tulajdonrészt szerezzen a magyar állam az adósság elengedésért cserébe. A kormánynak egy jogszabály január 31-ig lehetőséget ad arra, hogy 19 milliárd forintig elengedje a légitársaság állam felé fennálló adósságát, bár azt még nem tudni, hogy ez technikailag hogyan történik. A kormány ezzel az összeggel akár 75 százalék feletti tulajdonrészt is szerezhet a Malévban.
A három éve 200 millió forintért az orosz Borisz Abramovicsnak eladott, de jogilag magyar magánszemélyek tulajdonába kerülő légitársaság privatizációs szerződésében az orosz Vnyesekonombank 32 millió eurós bankgaranciát vállalt, ha nem teljesülnek a magánosításban vállalt feltételek. Erről a bankgaranciáról feltehetően lemond majd a magyar állam.
Szakértők megjegyzik, nem is biztos, hogy az említett 19 milliárd forint elég lesz minderre, mert a tartozások összege már ennél magasabb. Az már csak hab a tortán, hogy Brüsszel akadályokat gördíthet a magyar állami tulajdonszerzés útjába, mivel az unióban tilos a cégek állami támogatása, egyes speciális formákat leszámítva. Az adósság tulajdonrésszé konvertálása elvileg még átmehet a brüsszeli szűrőn, csak az lehet aggályos, ha az elengedett adósság nagyobb értékű, mint amennyit a cégbeli tulajdoni rész ér, mert ez burkolt támogatásnak minősíthető.
A vegyes bizottságban szóba kerülhet az EMFESZ ügye is - írta szerdai számában a Vedomosztyi orosz üzleti lap. A sajtóorgánum azzal indokolta ezt, hogy az orosz delegációt vezető Viktor Zubkov a Gazprom igazgatótanácsának elnöke is egyben, és az orosz óriás - úgy tudni -, közvetetten tulajdonosa az EMFESZ-nek.
A céggel szembeni eljárások, és a vállalat esetleges ellehetetlenülése, a fogyasztók elvesztése pedig az orosz gigavállalatnak nem tetszene, és kérdéses az is, hogyan tudna ismét olcsóbban földgázt szerezni a magyar társaság, mert fogyasztóinak a kedvezményeket még adja, de drágábban veszi a gázt, így masszívan veszteséges.
A magyar-orosz bizottság két napig tárgyal Budapesten. Információk szerint pénteken adnak tájékoztatást a megbeszélésekről.
Benzinár: kéthetes ultimátumot adott a kormány az üzemanyag-kereskedőknek