Infostart.hu
eur:
363.02
usd:
313.75
bux:
150552.7
2026. augusztus 15. szombat Mária
Nyitókép: Getty Images/ Lorenzo Dominguez

Plusz öt perc alvás meghosszabbíthatja az életet

Egy ausztrál-brit kutatás szerint öt perccel több alvás, két perccel több mozgás és valamivel több zöldség fogyasztása jobb egészséget és így akár plusz éveket is jelenthet valaki számára. Erre hatvanezer ember adatait megvizsgálva következtettek.

Brit és ausztrál kutatók nemrégiben publikált tanulmánya szerint a mindennapi élet néhány területének apró pozitív fejlesztései nagyobb egészségügyi előnyökhöz vezethetnek, mint egyetlen terület önmagában történő, akár nagyobb javítása – írja a The Lancet tudományos folyóiratban publikált cikk nyomán a hvg.hu.

A kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy melyek azok az egészen csekély életmódbeli változtatások, amelyek kimutatható egészségügyi előnyökkel járnak. Összesen 60 ezer ember adatait vizsgálták meg, amiket az Egyesült Királyság Biobankjában tárolnak. Dokumentált szokásaikat összevetették az egészségi állapotukkal és az elméleti teljes élettartamukkal – ezeket statisztikai modellezéssel számították ki. Rájöttek, hogy

egy évvel tovább éltek azok, akik mindössze öt perccel többet aludtak, két perccel több mérsékelt mozgást vagy intenzív fizikai aktivitást végeztek és naponta fél adag zöldséggel többet ettek, mint a vizsgálatba bevontak alsó öt százalékába tartozó, legrosszabbul teljesítők.

Külön kihangsúlyozták a kutatók, hogy ez a javulás nagyobb, mint a részek összege. Ahhoz például, hogy valaki nyerjen plusz egy évet, 25 perccel kellene többet aludnia egy éjszaka, ezt a luxust viszont kevesen engedhetik meg maguknak.

A vizsgálatból az is kiderült, hogy a leghosszabb ideig azok maradtak egészségesek, akik az említett viselkedési formák legoptimálisabb kombinációját (legalább 40 perc mérsékelt vagy intenzív testmozgás, napi hét-nyolc óra alvás és általánosságban egészséges étrend) mutatták.

Stephen Burgess, a Cambridge-i Egyetem statisztikusa kissé szkeptikusan áll a dologhoz, és úgy véli, a tanulmány nem bizonyítja, hogy ezek a szokások bizonyossággal javítják az egészséget. Azt modellezik ugyanis, hogy mi történhet az élettartamunkkal, ha ezen tényezők megváltoztatása javítja az egészséget. Ettől függetlenül ő sem vitatja annak a megállapításnak a helyességét, hogy ezeknek a tényezőknek a kis változásai valószínűleg előnyösek. De hogy a számok pontosak-e vagy sem, az – szerinte – kevésbé világos. Azzal viszont egyetértett, hogy az eredmények megerősítéséhez további kutatásokra lesz szükség.

Címlapról ajánljuk
Szakértő: a Hamász lefegyverzésén múlik a gázai béke, de egy palesztin államnak a közeljövőben alig van realitása

Szakértő: a Hamász lefegyverzésén múlik a gázai béke, de egy palesztin államnak a közeljövőben alig van realitása

Donald Trump amerikai elnök július 30-án történelmi áttörésként jelentette be, hogy a Hamász és a Gázai–övezet valamennyi palesztin fegyveres csoportja beleegyezett a teljes fegyverletételbe. A folyamat azóta alig halad. Bár most úgy tűnik, hogy a Hamász hajlandó megtenni az első lépést, Izrael a belföldi választási kampány miatt húzza az időt.

Már az osztrákok is menekülnek a tűz elől

Tűz ütött ki pénteken egy kelet-ausztriai erdőségben, a közeli településről mintegy százötven embert kimenekítettek, mintegy 100 méternyire a lángoktól - jelentette az ORF.
inforadio
ARÉNA
2026.08.17. hétfő, 18:00
Baranya Sándor
egyetemi docens, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszék vezetője
Egyetlen éjjel alatt darálták be az orosz flottát, kulcsfontosságú területen ajánlott tűzszünetet Ukrajna - Híreink az orosz-ukrán háborúból pénteken

Egyetlen éjjel alatt darálták be az orosz flottát, kulcsfontosságú területen ajánlott tűzszünetet Ukrajna - Híreink az orosz-ukrán háborúból pénteken

Nyilvánosságot látó felvételek alapján az ukrán fegyveres erők augusztus 12-13 között több orosz hadihajót - köztük a Fekete-tengeri Flotta jelenlegi zászlóshajóját - is megrongáltak Novorosszijszk kikötőjében. Mindeközben folytatódik a két harcoló fél között egymás gabonaszállítmányainak támadása, melyre Volodimir Zelenszkij ukrán elnök most tűzszünetet ajánlott. A fronton az orosz és az ukrán erők is területszerzésekről tesznek jelentéseket. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfontosabb híreivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×