Infostart.hu
eur:
363.02
usd:
313.75
bux:
150552.7
2026. augusztus 15. szombat Mária

Hogyan előzzük meg a szívinfarktust?

Magyarországon az egyik vezető halálok a szívinfarktus. Évente mintegy 25 ezren szenvednek ebben a betegségben, a felük bele is hal. De miként lehet megelőzni, elkerülni a szívinfarktust? Szakértők hét módszert ajánlanak.

Magyarországon évente egy kisebb város lakossága veszíti életét szívinfaktusban. Brit szakemberek hét olyan módszert ajánlanak, melyek együttes alkalmazása csökkentheti az infarktus kockázatát.

Aludjunk többet!

A túl kevés alvás növeli a magas vérnyomás kockázatát. A 32 és 59 év közötti, naponta kevesebb, mint öt órát alvó emberek mintegy egynegyede szenved magas vérnyomástól, míg ez az arány a 7 vagy 8 órát alvók között 12 százalék. Az Amerikai Szívtársaság idén publikált tanulmánya szerint ennek az az oka, hogy alvás közben lelassul a szív, így csökken a vérnyomás is.

Együnk több gyümölcsöt!

A zöldségek és a gyümölcsök sok olyan természetes ásványi anyagot tartalmaznak, amelyek védik a szívet. A banánban például sok kálium található, ami csökkenti a vérnyomást.

Igyunk kevesebb kávét!

A rendszeres kávéfogyasztókat némileg megnyugtathatta egy közelmúltban publikált tanulmány, mely szerint hosszú távon a kávéivás nem növeli a szívinfarktus veszélyét. Szakemberek ugyanakkor még mindig vitatkoznak azon, hogy a koffein jót tesz-e a szervezetnek, vagy inkább kárt okoz. Biztos, ami biztos, csökkentsük napi három csészére a kávéfogyasztást!

Fogyasszunk kevesebb sót!

Ha egyharmadával csökkentjük a napi sóbevitelünket, 40%-kal csökken a szívbetegség kockázata - állítja a brit Egészségügyi Minisztérium. Azokban az országokban, ahol az emberek kevesebb, mint napi 3 gramm sót fogyasztanak, a 65 évesek átlagos vérnyomása annyi, mint a 15 éveseké. Szakemberek ezért azt tanácsolják, hogy hagyjuk el a sót az étkezésből. Ehhez állítólag két-három héten belül hozzászokik a szervezet.

Vigyünk be több folsavat!

Több tanulmány is bizonyítja, hogy a folsav segít a vérnyomás szabályozásában. A Harvard Egyetem kutatói bebizonyították, hogy a folsav (amelyet elsősorban a leveles zöldségekben, a különböző magokban és egyes kenyerekben találhatunk meg) csökkentheti az agyvérzés és a szívbetegségek kockázatát is.

Gyakoroljuk a taicsit!

Ez az ősi harcművészet bizonyítottan jót tesz a szívnek. Amerikai orvosok 47 olyan tanulmányt vizsgáltak, amelyek ezzel a kérdéssel foglalkoztak és megállapították, hogy mind a beteg, mind az egészséges embereknek javította a kardiovaszkuláris és a légzési mutatóit.

Figyeljük a derékbőségünket!

Tanulmányok szerint a csípő és a derék közötti arányok megbízhatóbban jelzik a veszélyt, mint a testtömegindex vagy a súly. Az arány kiszámolása egyszerű: osszuk el a derékbőségünket a csípőbőséggel. Férfiak esetében az arány ne haladja meg a 0,9, míg a nők esetében a 0,85. Minél magasabb ez az arány, annál nagyobb a szívbetegség veszélye.

Címlapról ajánljuk
Nem az a baj, hogy kevés a fa – csapdába sétál Budapest a Főkert szerint

Nem az a baj, hogy kevés a fa – csapdába sétál Budapest a Főkert szerint

A budapesti fák akár harmadát is komolyan veszélyeztetheti a klímaváltozás a következő 15 évben – derül ki egy friss elemzésből. A forróbb, szárazabb nyarak, a vízhiány és a városi környezet egyre nagyobb terhet jelent a növényzetnek – erről beszélt az InfoRádióban Dezsényi Péter, a BKM Főkert Kertészeti Divízió igazgatója.

Magyar Péter: három évtizede nem látott komplexitású, nehézségű munka zajlik

Szombat megkezdődött a két nyolcvanméteres bárka – amelyeket egy-egy 5 tonnás horgonnyal rögzítettek – elsüllyesztése Paksnál a dunai vízszint emelése érdekében. Közben honvédségi helikpoterek betonkockákat emelnek a vízbe. Magyar Péter miniszterelnök, Gacsályi József, az Országos Vízügyi Főigazgatóság műszaki főigazgató-helyettese és Kádár Pál, a Védelmi Igazgatási Hivatal főigazgatója a helyszínen adott tájékoztatást a művelet részleteiről.
inforadio
ARÉNA
2026.08.17. hétfő, 18:00
Baranya Sándor
egyetemi docens, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszék vezetője
Látszatintézkedéssel takargatják a bajt? Rákkeltő anyagok szivárognak a Dunába Budapesten

Látszatintézkedéssel takargatják a bajt? Rákkeltő anyagok szivárognak a Dunába Budapesten

A Duna augusztusi rekordalacsony vízállása miatt ismét a felszínre kerültek a volt Óbudai Gázgyár területén elásott rákkeltő, mérgező anyagok. Bár a terület tulajdonosa, az MVM megkezdte a kárelhárítást, a szakértők szerint ez csupán tüneti kezelés, amely nem akadályozza meg a folyó folyamatos szennyezését. A mintegy 200 ezer tonnányi szennyezett talaj végleges kármentesítése továbbra is várat magára, miközben az érintett szereplők a legmegfelelőbb technológiáról és a felelősségvállalásról vitatkoznak - jelentette a Telex.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×