A Tate, a brit kortárs képzőművészeti múzeum hét évvel ezelőtt 22.300 fontot (csaknem 8,4 millió forintot) fizetett a négyes sorszámú bádogdobozért, egyért a kilencvenből, amelyek mindegyikében - állítólag - 30 gramm található Piero Manzoni ürülékéből.
Az olasz művésszel együtt dolgozó Agostino Bonalumi elmondta: akkoriban lázadtak a művészet hagyományos formái ellen, Milánóban azonban az ötleteik nem találtak befogadóra.
"Piero azt mondta: ezek a milánói burzsoá barmok csak szart akarnak" - emlékezett vissza Agostino Bonalumi, aki elmondta: egy alkalommal Manzoni őt és társukat, Enrico Castellanit stúdiójába hívta, és megmutatott nekik egyet a dobozok közül, amelyen kicserélte a címkét. Az új felirat ez volt: "A művész ürüléke".
"Évtizedek óta sokan kérdezték, mi van valójában a dobozokban. Biztosíthatok mindenkit, hogy csak gipsz van bennük. Ha bárki szeretné ellenőrizni, csak tegye" - fűzte hozzá Agostino Bunalumi.
Piero Manzoni többször hangoztatta: reméli, hogy a bádogdobozok felrobbannak majd, és sokról az a hír járja, hogy valóban ez történt velük, ám egyik tulajdonosa sem árulta el, mit is talált a belsejében.
A Tate-é, a párizsi Pompidou Központé és a New York-i Museum of Modern Arté egyelőre ép.
A brit múzeum szóvivője úgy nyilatkozott: attól, hogy nem az van a dobozban, amit eredetileg hittek, az még mindig művészeti alkotás, és éppen a bizonytalanság teszi hihetetlenül humorossá a művet.
Piero Manzoni 29 éves korában hunyt el, az alkohol és a drogok végeztek vele.
Halála előtt még azt írta egy barátjának: "Ha a gyűjtők valami igazán bizalmas dolgot szeretnének, valami olyat, ami igazán személyes, ott van a művész saját szara."
Megérkezett Magyarországra az özönvíz, brutális, ami jön, a homokzsákokat is készítik