Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.41
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Young driving instructor grading his female student on a driving test, using a checklist. Close-up.
Nyitókép: urbazon/Getty Images

Újabb nehézség jelent meg a jogosítványszerzésnél

Megugrott a sikertelen forgalmi vizsgák száma, az okok között ott a pénz is.

Egyre többen buknak meg a B kategóriás forgalmi vizsgán, tizenegy, véletlenszerűen kiválasztott autósiskola eredményeit vizsgálva a hvg.hu arra jutott, hogy míg 2020 első három negyedévében még 50 százalék feletti volt a B kategóriás gyakorlati vizsgasikerességi mutató (VSM), addig 2024 négy negyedévéből háromban már a 42 százalékot sem érte el, sőt, az év utolsó három hónapjában a vizsgázók több mint 60 százaléka megbukott.

Kingl László, az Autósiskolák Vezetőinek Országos Szervezetének (AVOSZ) elnöke szerint a szakoktatók ugyanolyan becsületesen végzik a munkájukat, és a vizsgakövetelmények sem változtak meg, de a közlekedés viszont igen: gyorsabb és bonyultabb lett az autós forgalom. A több bukásban szerinte az is közrejátszik, hogy megváltozott a tanulók összetétele, nem azokkal a képességekkel rendelkeznek, mint korábban, a most vezetni tanuló generáció már a számítógépes világban nőtt fel, ezért a motorikus képességeik kevésbé fejlettek, mint az előző nemzedékeknek.

A szakember szerint probléma az is, hogy a tanulók rögtön vizsgázni akarnak, amint megvan a törvényileg előírt 30 óra és 580 kilométer, ez azonban nem mindig elég az alapos felkészüléshez. A többségnek 40-50 órára is szüksége van, ez viszont jelentősen emeli a jogosítványszerzés költségeit.

A Kreszprofesszorként ismert Pető Attila szerint a bukások mellett az átlagos óraszámok is növekednek, ma átlagosan 49 óra kell a jogosítvány megszerzéséhez, ebben pedig nem ritkán már 2-3 bukott vizsga is benne van. Az okok között szerepel szerinte a forgalom nagysága és összetettsége, amely elsősorban a Budapesten vizsgázóknak jelent problémát.

A tanulók hozzáállása is akadálya lehet a jogosítvány megszerzésének, ha meg vannak győződve, hogy 30 óra alatt fel tudnak készülni a vizsgára, akkor kellemetlen meglepetésben lehet részük. A mai fiatalok ügyetlenebbek és figyelmetlenebbek, mint a korábbiak, mozgáskoordinációjuk nem olyan fejlett, ami a telefon- és számítógép-használatnak köszönhető – véli Pető Attila.

A szakértő szerint belátható időn belül nem is fog növekedni a vizsgák sikeressége, hiszen semmi nem utal arra, hogy a több bukáshoz vezető trendek megfordulnának. Ami könnyebbséget jelenthet a leendő sofőröknek, az az automata váltós autók elterjedése, egyre többen tanulnak ilyen járművön vezetni, illetve később is ilyennel közlekednek.

Címlapról ajánljuk
Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

46 százalékkal nőtt a közvetlentőke-befektetések állománya 2023-ról 2024-re Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében – erről beszélt Szigethy-Ambrus Nikoletta, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzője az InfoRádióban.
VIDEÓ
Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Néhány esztendeje egy vezető hazai politikus jelentette ki, hogy a vétójog az utolsó védőbástyája az európai sokszínűségnek és szuverenitásnak. Nos, a kormány tagjai – mint a dicső végvári vitézek büszke utódai – az elmúlt időben igencsak sűrűn gyakorolhatták a nemzeti szuverenitás védelmét, mivel jószerint csak azokat az EU-s kezdeményezéseket és indítványokat nem vétóztak meg, amelyek egy csepp áldozatot sem kívántak meg hazánktól. A megvétózott kezdeményezések sorába tartozott az Európai Tanács decemberi ülésének napirendjére tűzött, a Mercosur-országokkal (tagjai Argentína, Brazília, Paraguay és Uruguay, társult tagjai pedig Chile, Kolumbia, Ecuador, Guyana, Peru, Suriname és Bolívia) kötött új védintézkedésekről szóló megállapodás megerősítéséről szóló határozat is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×