eur:
402.13
usd:
383.27
bux:
87542.1
2025. február 16. vasárnap Julianna, Lilla
Budapest, 2021. május 30. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) egyik Siemens-Combino villamosa, valamint a Margit hídon közlekedő autóbuszok a Margit híd budai hídfőjénél, egy hétvégi kora estén. MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba
Nyitókép: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba

Fontos változás jön itthon a jogosítványoknál

Az iparági szereplők szerint sok a nyitott kérdés.

Egy 2022 elején nyilvánosságra került szakmai terv leporolását követő jogszabály-módosítással jelentősen megkönnyítené a kormány az autóbuszok vezetéséhez szükséges D-kategóriás jogosítvány megszerzését. A tervek szerint autójogosítvány birtokában közvetlenül lehet majd buszos tanfolyamokra jelentkezni és vizsgázni, tehát a továbblépéshez nem lesz szükség a jelenleg köztes lépcsőnek tekinthető C-kategóriás, nehéz-teherautós engedélyre.

A jogosítványreform még nem fejeződött be. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) Telexnek adott válaszai szerint az új rendszerben tartott képzésen való részvételre csak a módosítások hatályba lépése után lesz lehetőség, illetve miután a közlekedési hatóság kihirdeti az új tantervi és vizsgakövetelményeket. Ezekről a minisztérium csupán annyit árult el a lapnak, hogy a jelentkezők a jövőben a rutinfeladatok gyakorlásakor tanulhatják majd a korszerűsített járműellenőrzési és üzemeltetési tananyagot is.

Egy további fontos változás a jogosítványszerzés árának csökkenése. A most még minden leendő buszsofőr számára szinte átugorhatatlan C-kategória képzési és vizsgadíjakkal együtt akár 400-450 ezer forintba kerül, és további 450-500 ezer forintért szerezheti meg valaki a D-kategóriás vezetői engedélyt. Az ÉKM szerint ugyan az új szabályozással emelkedő óraszámok miatt ez utóbbi minimálisan drágulni fog, a kihagyott köztes lépcső miatt a tanulók összességében így is olcsóbban, és az eddiginél akár két hónappal gyorsabban szerezhetik meg a buszjogosítványt.

Nem orvosolja a gondokat?

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára, Dittel Gábor szerint jelenleg körülbelül húszezer buszsofőr dolgozik Magyarországon. Számuk egyenlő részben oszlik el a közszolgáltatók, tehát a volántársaságok, vagy éppen a budapesti, menetrend szerinti járatokat üzemeltető cégek, illetve a belföldi és nemzetközi különjáratok, továbbá a munkásszállító buszok vezetői közt.

A főtitkár emlékeztet, hogy Európa-szerte súlyos a munkaerőhiány az ágazatban, de nem gondolja, hogy pusztán a jogszabályi könnyítés jelentősen enyhítené a hazai helyzetet. Úgy látja, hogy a sofőrhiánynak elsősorban demográfiai oka van, hiszen a most Magyarországon pályán lévők átlagos életkora 45-55 évre tehető, de nagy probléma az is, hogy régóta nincs államilag finanszírozott képzés, a sofőrszakma pedig eleve nem elég vonzó a fiatalok körében és ha mégis, rengetegen vállalnak munkát más országokban.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.02.17. hétfő, 18:00
Csiki Varga Tamás
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet tudományos főmunkatársa
Veszélyes csapda egy államnak belföldre eladósodnia

Veszélyes csapda egy államnak belföldre eladósodnia

Az EU-tagállamok fiskális helyzete jelentős eltéréseket mutat, különösen az államadósság, a költségvetési egyenleg és a bankrendszer hazai államadósság-kitettsége („home bias”) tekintetében. Míg korábban az Európai Unió kifejezetten pártolta, hogy a tagállamok a hazai szereplőkre támaszkodjanak inkább az adósságfinanszírozásban, most egy friss bizottsági elemzésben árnyalták már álláspontjukat. Arra jutottak, hogy a magas belföldi kitettség (különösen ha a bankrendszer felé áll fenn) növeli a pénzügyi stabilitási kockázatokat, különösen egy esetleges fiskális vagy gazdasági sokk esetén a túlságosan nagy egymásrautaltság miatt, amire a Bizottság erősebb diverzifikálást ajánl a finanszírozásban.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×