Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás
Konténereket rakodnak széles nyomtávú vagonokról keskeny nyomtávú szerelvényre az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vasúti termináljában Fényeslitkén az átadás napján, 2022. október 18-án.
Nyitókép: MTI/Balázs Attila

Gigantikus magyar terminál lehet az ukrán élelmiszerexport központja

A napokban adták át Európa legnagyobb szárazföldi intermodális logisztikai terminálját Fényeslitkén.

Az intermodalitás azt jelenteti, hogy a különböző fuvarozási módok között váltás van. A terminálon belül van szélesnyomtávú és normál nyomtávú vasútvonal, közúti fuvarozási csatlakozási lehetőség is, ezen szállítási ágazatok között is lehet váltani – mondta Tálosi János, az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója.

A méreteit és kapacitását tekintve "Európa meghatározó létesítménye lesz, ami föltette Magyarországot újra a vasúti logisztika térképére". A tíz kilométer belső vasúthálózat 85 hektáros területen van, amiből 225 ezer négyzetméter burkolt felület.

Az infrastruktúrában privát 5G hálózat is van, amelyet szárazföldi terminálon még a világon nem használtak.

Ez hatékonyságot, a belső kommunikáció zártságát, adatbiztonságot és "rendkívül nagy műveleti hatékonyságot" jelent.

A vezérigazgató kifejtette: a terminál daruiban nincsenek kezelőfülkék, ezért a humán erőforrás biztonsága minden eddiginél nagyobb. A kapacitását és területét tekintve a legnagyobb, európai összehasonlításban ilyen területű méretű és kapacitású terminál nincs. Mint mondta, ez a keleti-nyugati határnak olyan kapuja, ahol nyomtávváltásra van lehetőség a vasúti áruforgalomban. Az infrastruktúra technikai színvonala és belső kialakítása olyan kiszolgálást biztosít a partnereknek, amit "jelenleg egyetlen létező Európai határterminál sem tud".

A terminál rekordidő alatt, több mint negyvenmilliárd forintos magánberuházásból épült meg. Tálosi János szerint a "rekordidő" azt jelenti, hogy az első földmunkák elindításától számított 14 hónap alatt technikailag működőképes állapotú lett. Az európai építési átlag idő 3-5 év, Magyarországon 4-7 év közöttire tehető.

Fényeslitke, 2022. október 18.
Konténereket rakodnak széles nyomtávú vagonokról keskeny nyomtávú szerelvényre az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vasúti termináljában Fényeslitkén az átadás napján, 2022. október 18-án.
Forrás: MTI/Balázs Attila
Konténereket rakodnak széles nyomtávú vagonokról keskeny nyomtávú szerelvényre az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vasúti termináljában Fényeslitkén az átadás napján, 2022. október 18-án. Forrás: MTI/Balázs Attila

A beépített daruk kapacitása elméletileg évente egymillió húsz láb hosszúságú fém konténer (TEU). A kapacitás a vasúti kiszolgáló infrastruktúra függvényében változik, de jelenleg is 300-500 ezer évi TEU mennyiséget képes átrakni.

A terminál a háborús helyzet miatt nemcsak konténerekre, hanem más termékek szállítására is alkalmassá tehető: jelentős mennyiségű gabona- és folyékonyélelmiszer-átrakodó kapacitást építenek ki még idén, hogy támogassák az ukrán–európai élelmiszerexportot. Tálosi János szerint

Az ukrán élelmiszerexport legnagyobb vasúti központja lehet.

A terminálon 83 alkalmazott dolgozik, a tervezett létszám 120-130 fő, de a megépült raktárat és a környező ipari parkot is fel kell tölteni dolgozókkal. A vezérigazgató szerint így még mintegy 3-400 fő alkalmazása válik lehetővé a térségben.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Porschék tömkelege mondta be az unalmast Oroszországban

Több száz Porschéról van szó, ami nagyon kellemetlen helyzetbe hozta az orosz forgalmazókat. Bizonyos sufnituning módszerekkel sikerült ugyan egyeseknek életet lehelniük az autójukba, azonban ezek csak ideiglenes megoldások.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×