Amikor a magyar kormány tavaly novemberben az üzemanyagárak befagyasztása mellett döntött, a szakadék még nem volt akkora a piaci és a hatósági árak között, ám a háború kirobbanása után már igencsak megérte a benzinturizmus.
A napi.hu a a NAV adatai alapján azt írta, hogy a hazai kutak benzinforgalma márciusban 31 százalékkal emelkedett éves bázison, amely rendkívül magas szám, ennél csak 2021 áprilisában láthattunk komolyabb emelkedést, de ott a járvány miatti alacsony bázis volt az ok. Az áprilisi 19,3 százalékos és a májusi 10,3 százalékos többlet is szokatlanul magas.
Májusban 189,6 millió liter benzin fogyott, amely több mint a 2019 augusztusi, vagyis nyári főszezoni mennyiség (186,2 millió). Mostanra a 12 havi gördülő (az adott és a megelőző 11 hónap adata) magyar benzinfogyasztás masszívan 2 milliárd liter fölött van, erre korábban nem volt példa. Az ugyanakkor borítékolható, hogy az infláció és a külföldiek kizárása a hatósági árból az év további részében visszaveti majd ezt a lendületet.
A gázolaj esetében ha lehet, még látványosabb a változás. Márciusban majdnem 36 százalékkal nőtt a fogyasztás, majd 21 százalék és 28,4 százalék volt az éves bázisú többlet. A májussal végződő 12 hónapban több mint 4 milliárd liter gázolaj fogyott, amely példátlan Magyarországon.
A fenti adatok csak a benzinkutak forgalmát tartalmazzák, igaz teljeskörűen, hiszen nem csak a nagy hálózatok, de a fehér töltőállomások (kis kutak) forgalma is benne van.
Az állam az üzemanyagok jövedéki adójából 262,9 milliárd forintot tett zsebre az első 5 hónapban, amely 6,7 milliárddal több mint egy éve ilyenkor. (A jövedéki adó fix, az árstopos termékek jövedéki adóját pedig a kormány két lépésben jelentősen csökkentette. A benzin adója literenként 120 forintról először 115-re majd 95-re csökkent, a gázolaj esetében az eredeti 110,35 forintból 105,35, majd 85,35 forint lett.)