eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Nyitókép: Peugeot

Szakértő: túlzó, amit az elektromos autók világuralmáról jósolnak

A Boston Consulting Group becslése szerint öt év múlva több elektromos autót adnak el a világban, mint belsőégésű motorral szereltet. Az InfoRádió által megkérdezett szakértő szerint ez a jelenlegi technológia mellett nem valószínű.

Az Autó című szaklap főszerkesztője szerint a Boston Consulting Group által közölt – a mai ismeretek alapján – egy túlzott becslés, és ennyire még nem látni előre. Azon túl, hogy az Euro 7-es emissziós elírások továbbra is nagyon képlékenyek, az állami támogatásokban is nagy az eltérés világszerte, ráadásul az sem tudható, hogy merre tart, illetve mit hoz majd a technológia, vagyis az elektromos jövő – tette hozzá Szécsényi Gábor.

Manapság világszerte nagyságrendileg 1,4 milliárd autó van forgalomban, és bár a számok a vírusválság hatására kicsit visszaestek, az éves termelés átlagosan 70 millió körül alakul. Hogy ezek több mint fele elektromos legyen, attól a mai ipari technológiával, nem beszélve a kémiáról – tekintve, hogy a tisztán elektromos autózás jelentős részben ennek a kérdése, lásd az akkumulátorok előállítása, majd megsemmisítése, tartóssági problémák megoldása –, vélhetően távolabb van az említett fordulópont. A szakértő hozzátette: ha csak arra gondoltak a BCG-nél, hogy valamilyen módon villamos-segédhajtás lesz 2026-ra az eladott új autók többségében, akkor igazuk van, de a tisztán elektromos autókra (akkumulátor, elektromos töltés, villanymotor) kevés esély látszik.

Hogy lesz-e ekkora kereslet az elektromos autókra, és megfizethetőek lesznek-e, az Szécsényi Gábor szerint nagyon technológiafüggő. Különböző gyártók és beszállítók egyre közelebbre ígérik az olcsó, jó hatásfokú és gyorsan tölthető akkumulátorokat. Amennyiben meglesz az az akkumulátor, amely mérete és tömeg megegyező lesz egy mai autó 60 literes tankjával, ami mindenestül nagyjából 60-70 kilót nyomhat, és ki lehet belőle hozni a 600-700 kilométeres hatótávot, akkor megtörténhet az áttörés, de az nem tudható, hogy mindez mennyit fog kóstálni. Ma még nagyon drága, hiszen egy átlagos elektromos kompakt autó előállítási árának közel a felét az akkumulátor és az azt kiszolgáló elektronika teszi ki.

Következésképpen Az Autó című szaklap főszerkesztője nehezen tudja elképzelni, hogy pusztán a számosság és a nagy sorozatok miatt jelentősen csökkenjen az elektromos autók ára. Ha csökken is, mert valaki megtalálja a „fantasztikus megoldást”, még mindig ott a probléma, hogy az átlagember hogyan tölti a járművet.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×