Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!
A járványügyi intézkedések részeként hétfőtől zárva vannak az iskolák, a tanítás azonban nem állt le. Digitális munkarendben, a digitális technika használatával folyik tovább. Ez az utóbbi években egyébként is előtérbe került és rendelkezésre álltak az ehhez szükséges fejlesztések, így az átállás is gyors volt, mindössze két nap kellett hozzá – mondta az InfoRádió Aréna című műsorában az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkára.
„Szerintem jó választ találtunk és jó irányba indultunk, amikor ezt kezdeményezte a kormány – hangsúlyozta Maruzsa Zoltán. – És a végrehajtásán azt látom, hogy egyáltalán nem vállalkoztunk lehetetlenre.”
A szakember szerint a tanárok is jól fogadták az új rendszert. „Ez egyelőre nem egy reprezentatív felmérés, visszajelzés az ügyről, de azt tapasztaljuk, hogy boldogság van szerte a rendszerben. Akikkel beszélünk, akiket kérdezünk, azt mondják, hogy
a kollégák felzárkóztak a feladathoz.”
Az államtitkár azt mondta, jól vizsgázik például a digitális munkarendet lehetővé tevő, a tárca által fejlesztett KRÉTA-rendszer. A pedagógusok ebben, vagy más platformon ki tudják adni a feladatot, órát tarthatnak és az anyag megértéséhez szükséges online tartalmakat is megoszthatnak a diákokkal.
„Kiajánlhatóak olyan digitális tartalmak, amelyek egyébként akár állami, akár magánplatformokon elérhetők. Lehet, hogy ahhoz az ominózus történelmi leckéhez van a Videotanáron egy kiváló előadás, ennek eléréséhez pedig egy linket kell megosztania tanárnak, és felhívni a gyerekek figyelmét arra, hogy ezt nézzék meg” – magyarázta példaként Maruzsa Zoltán.
A digitális tankönyvek szeptemberre történő élesítését is előre hozták, eddig ez is jól vizsgázik, véli az államtitkár.
A számonkérés, feleltetés is megoldható online,
tette hozzá. Maruzsa Zoltán úgy látja, a kényszer szülte megoldás szemléletváltáshoz vezethet a magyar oktatásban. „Ilyen radikális módszertani változtatást egyébként soha, senki, semmilyen módon nem tudott, vagy mert volna bevezetni” – jegyezte meg.
A szakember arra kis kitért, vannak települések, ahol a tananyagot postázzák. Azoknak pedig akik igénylik, továbbra is biztosítják a gyermekfelügyeletet kis csoportban.
Módosulhat az érettségi menete
Az Arénában az is elhangzott: miután már lezajlottak a középiskolai felvételi írásbeli és szóbeli vizsgák, ebben nem okoz fennakadást a koronavírus. A beiratkozás módja, vagy ideje azonban változhat.
„A technikáján is gondolkodunk, de ahogyan szokták mondani, »kellő időben a kellő csapást«. Április végi időpontokról beszélünk, amikor ez hagyományosan megtörtént, így azt gondolom, hogy még van időnk, és akár
június elejére is eltolhatjuk a beiratkozást”
– fogalmazott Maruzsa Zoltán.
A kormány oktatási akciócsoportja
dolgozik az érettségi lebonyolításának különböző forgatókönyvein
is, tette hozzá az államtitkár. Úgy látja, ha a járvány terjedése mérsékelt marad, a diákokat több tanterembe szétültetve a jelenlegi szabályok szerint is megtarthatók a vizsgák. „Ha a helyzet romlik, nyilván szóba jöhet mind az időbeni eltolás, mind pedig egyéb oktatási-, levezetési megoldások – tette hozzá.
"Azért nem szeretnék erről pedig most több konkrétumot mondani, mert kellő időben a kormány erre nézve meg fogja hozni a döntéseket. Egyelőre minden érettségizőnek azt tanácsolom, hogy
a felkészülésre fókuszáljon.
És természetesen kezelni fogjuk úgy a helyzetet, ahogyan a körülmények ezt lehetővé teszik.”
Maruzsa Zoltán azt is leszögezte, hogy
a módosított Nemzeti alaptanterv szeptemberi bevezetését nem halasztják el.
Az államtitkár úgy látja, a pedagógusoknak a jelen helyzetben több szabadidejük van, így van lehetőségük elvégezni az alaptantervvel kapcsolatos feladatokat.