eur:
394.22
usd:
370.25
bux:
65674.41
2024. április 18. csütörtök Andrea, Ilma
Nyitókép: Pixabay.com

Igazgató: az élet most kikényszeríti, hogy ne tananyagot tuszkoljunk a gyerek fejébe

Másfajta kompetenciák előtérbe kerülését látja a digitális oktatás alkalmazásával a Deák téri Evangélikus Gimnázium igazgatója, Kézdy Edit. Szerinte nem baj, ha emiatt egy konkrét ismeretet nem tudnak ezúttal átadni. 

Az oktatás digitális átállása miatt lehetnek olyan részei a tananyagnak, amelyeket nem tudnak most megtanítani, ráadásul nem pár hétről, hanem hónapokról van szó az oktatási folyamatban.

"Az átálláskor a tanártársadalom kezdeti hozzáállása tükrözött egyfajta old school pedagógiát. A magyar oktatásban hajlamosak is vagyunk úgy gondolkodni, hogy van egy anyag, amit el kell végezni, mindenáron beletuszkolni a gyerek fejébe, és akkor végeztük el a munkánkat, ha ez sikerült" - világított rá a háttérre az InfoRádió megkeresésére Kézdy Edit, a Deák téri Evangélikus Gimnázium igazgatója.

Hozzátette azonban, az elmúlt években történtek már átalakítási kísérletek, hogy más is lehetne a szemlélet, arra fókuszálva, hogy

a gyerekeknél milyen kompetenciákat fejlesztenek, képesek-e adatok feldolgozására, források kezelésére, közös munkára, de ez nagyon sokáig csak "írott malaszt" maradt.

"Most kénytelenek vagyunk a kényszer hatása alatt erre a szemléletre átállni. Valójában igazából komoly követelmény, hogy mit kell elvégezni a jövő év végéig, nincs, ehelyett inkább olyan van, hogy az iskola elvégzéséig mit kell tudni. Az érettségire valóban el kell készülni bizonyos témakörökkel, és ezt minden iskola nagyon hangsúlyosan kezeli" - mondta.

Vagyis egyes tételeket, törvényeket nem "most" kell tudni, hanem akkor, amikor azok bizonyítására már több lehetőség lesz, addig viszont fejlődnek olyan kompetenciák, amelyek szükségesek - és máskor kevésbé kell már ezekkel foglalkozni.

Az együttműködéssel, közös munkával kapcsolatban elmondta,

"a diákok rendkívül találékonyak az ilyesmiben, őszintén be is vallják, hogy egy-egy feladatot együtt, videochaten oldottak meg".

"Van, amikor ezt direkt ösztönözzük is, hogy alkossanak párokat, dolgozzanak vagy kérdezzenek ki ezt vagy azt. Vagy a családon belül készítsenek minifelmérést. Ezek mind a gyerekek szociális kompetenciáját fejlesztik, ez nem baj" - mutatott rá az igazgató.

Arra a kérdésre, hogy a megtanultak számonkérhetők-e jelen körülmények között, azt mondta, nincs senkinek sem gyakorlata a mostani helyzetben, de a gyerekek szerinte jellemzően megoldják a feladataikat, még ha nem is elvárható most a "tételszerű" tanulás.

"Amit muszáj megtanulni, azt meg be fogjuk pótolni" - tette hozzá. A pedagógus kreativitásának azonban most jelentős szerepe van.

Ahol már működik - teljes digitális osztállyal

És van már, ahol kiválóan megy a digitális oktatás, csak a tanári magyarázatok közvetítésén kell még csiszolni. A Lévay József Református Gimnázium egyike azoknak az intézményeknek, amelyekben zökkenőmentesen tudtak áttérni a digitális tanrendre, ugyanis már két éve elkezdték alkalmazni - árulta el az InfoRádiónak az iskola tanulmányi igazgatóhelyettese, Kerboltné Tóth Edit.

"Minden tanulónak, alkalmazottnak belsős e-mail-címe, felülete van egy informatikai rendszerben, ezen folyik minden hivatalos kommunikáció"

- mondta. A belső felületen van lehetőségek digitális munkafüzetek vezetésére, két éve pedig elindult az első digitális osztály, mindenki laptoppal dolgozik az osztályban.

A puskázást szerinte "soha nem lehet kikerülni", itt is megvan a technikája, de mindig is megvolt.

Amikor a digitális átállás volt, "hétfőn már tudták", hogy ezen a belső felületen kell majd mindent figyelni, persze az őket is váratlanul érte, hogy élesben, távoktatásban kell majd átállni az egészre.

Az is csiszolásra vár még, hogy hogyan tud az ember egyszerre minden gyerekkel foglalkozni, erre a tanárnő azt találta ki, hogy magát a magyarázatot előre videón felvette egy adott kérdéshez.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×