eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
A felújított Gyöngyösi utca és Újpest-központ metróállomás között munkavonat közlekedik az éjszakai üzemszünet alatt a 3-as metróvonal északi szakaszán 2019. április 4-én. A 3-as metróvonal megújult északi, az Újpest-központ és Dózsa György út közötti szakaszát március 30-án átadták át.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Lassan körvonalazódik, mi a helyzet a rozsdás metrókkal

Egyetért az orosz metrógyártóval abban a BKV, hogy csak felületi probléma van a legkorábban leszállított 6 metrószerelvény esetében. A Metróért Egyesületet mindenesetre megnyugtatná, ha független, nemzetközi vizsgálat alá vonnák valamennyi budapesti kocsit, erre viszont a BKV szerint nincs szükség.

2016-ban Oroszországban hat metrókocsi felújításával megkezdődött a 3-as metró vagonparkjának megújulása. Több közlekedési egyesület már az első szerelvények szállítását követően figyelmeztetett, hogy szinte azonnal rozsdásodás kezdődött a járműveken, a BKV akkor azonban nyugtatgatta a közvéleményt, miközben maga is jelezte a rozsdásodást a gyártónak.

A helyzet mára kritikussá vált a közlekedési szakmai szervezetek szerint az elsőként felújított metrókocsik esetében, a padlólemezek és a kocsiszekrények látható rozsdásodásával pedig napok alatt tele lett a sajtó az Mfor.hu cikke nyomán.

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója az ATV-nek nyilatkozva a helyzetet értékelve azt mondta,

időzavarba került az orosz gyár, ezért túl hamar szállította le az első hat szerelvényt

a magyar megrendelőnek, ám a rozsdásodást a 125 éves orosz Metrovagonmas a garancia szerint javítja, ez pedig már folyamatban is van egy magyarországi helyszínen. Véleménye szerint semmiképpen nem igazak azok a hírek, melyek szerint a vázszerkezet rozsdás, mindössze burkolóelemek károsodtak a víz hatására.

"A karosszéria rozsdamentességére tíz év garanciát kaptunk" - mondta Bolla Tibor, aki szerint az orosz időzavart az okozta, hogy a magyar félnek az első járművekre már nagyon szüksége volt, ám a sorozatgyártásra már csak akkor került sor, amikor a felületkezelést a magyar elvárásoknak megfelelően megoldotta az orosz gyártó.

Mint emlékeztetett,

a BKV felújításra kapott közpénzt, így nem volt opció, hogy máshonnan vegyen új metrókocsikat, a törvényes közbeszerzést pedig az orosz Metrovagonmas nyerte.

Elárulta, a nem megfelelő teljesítés miatt a BKV pert is indított a Metrovagonmas ellen.

A BKV korábban közleményben jelentette ki, hogy a közte és az orosz gyártó között fennálló vitába nem von be nemzetközi szakembereket, mert azok tudása úgysem haladja meg a Metrovagonmas és a budapesti cég szaktudását.

A Metróért Egyesületet viszont az nyugtatná meg, ha

független külső minőségbiztosítással

zajlana a folyamat, és a teljes járműparkot megvizsgálnák azok után, hogy korróziómentes metrókat kért a magyar fél az orosztól. Bíró Endre egyesületi elnök az InfoRádiónak nyilatkozva elmondta, a forgalomban lévő szerelvényekben ugyanakkor bízhat az utazóközönség, nap mint nap vizsgálják a szerelvényeket a szakemberek.

"Tulajdonképpen nem meghibásodásról beszélünk, hanem korrózióról, a jármű életét alapvetően befolyásoló kocsiszekrény korróziójáról" - húzta alá Bíró Endre.

Az utasbiztonsági kérdésben egyébként nincs vita az orosz gyártó, a BKV és a Metróért Egyesület között, de a Metrovagonmas a BKV-hoz hasonlóan azt állítja, mindössze felületi problémákról van szó a rozsdás metrókocsik esetében, az Mfor.hu pedig valótlan, félreérthető állításokat felvonultató cikket közölt.

A főváros által indított vizsgálat elé egyébként nyugodtan néz Bolla Tibor BKV-elnök, aki szerint az Alstom és a CAF kötött pályás szerelvényeivel kapcsolatos garanciális javításokra is szükség volt annak idején. A Karácsony Gergely főpolgármester által kezdeményezett - és korábban már Tarlós István ex-főpolgármester által is szorgalmazott - vizsgálatot a BKK és a BKV felügyelőbizottsága végzi el két hónap alatt.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület információi szerint az első 3x6 kocsi (vagyis az első három metró) az, amelyeknél előfordultak rozsdásodások, ezek voltak a prototípusok, amelyek után kezdődhetett az új felületkezeléses sorozatgyártás. A BKV egyelőre csak az első szerelvényt (hat kocsit) vont ki a forgalomból.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. december 22. 19:22
×
×
×
×