Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Forgalmi dugó Budapesten, a Hungária körúton 2017. november 27-én. A kínai miniszterelnök látogatása és a Kína-Kelet-Közép-Európa (KKE) csúcstalálkozó miatt forgalomkorlátozásokat vezettek be a fővárosban.
Nyitókép: MTI/Mónus Márton

Meglepő információk a fővárosi dugódíjról

Bevezethetik a dugódíjat – derül ki a múlt héten nyilvánosságra hozott Budapesti Mobilitási Tervből. A dokumentum a következő évek fővárosi építési teveit is tartalmazza.

A www.budapest.hu internetes oldalon elérhető Budapesti Mobilitási Terv, amelyet a fővárosi önkormányzat hozott nyilvánosságra. A tervezet tartalmazza a fővárosi személyforgalmi behajtási díj rendszer, ismertebb nevén dugódíj bevezetését, 2021 és 2025 között, egy 3,3 milliárd forintos projekt keretében – írta meg az Index. A meglepetés, hogy a három (szűkös-közepes-gazdag) költségkeretre kidolgozott javaslatok mindegyike számol a dugódíj bevezetésével 2025-ig.

Erről korábban már konkrét elképzelések voltak, a főváros 2015-ben kétlépcsős javaslatot terjesztett a kormány elé. Ezt Tarlós István főpolgármester mondta el.

"Az egyik szerint Budapest teljes közigazgatási területére bevezetnének egy Budapest-matricát, egy évre 5000, egy hónapra 450-500 forintért".

A főpolgármester emlékeztetett: minden magyar megyében van úthasználati matrica.

A másik 2015-ös javaslat szerint a Budapest matrica mellett kijelöltek volna egy belvárosi zónát, amelyen belül szintén fizetnie kellett volna az autósoknak. Tarlós István elmondása szerint a belső zónáról még akkor is kétféle elképzelés is létezett. Ő a szűkebbet, csak a városmagot érintő zónát javasolta, és nem a Hungária körgyűrűig tartó nagyobb területet.

A dugódíj bevezetését Tarlós István akkor elkerülhetetlennek tartotta, mivel a 4-es metró megépítésének az unió felé vállalt feltétele volt. Később azonban ez lekerült a napirendről.

A Budapesti Mobilitási Terv szerint a dugódíj enyhíthet a jelentős közlekedési forgalom okozta környezeti problémákon. A dokumentumban azt is megfogalmazzák, hogy a díj bevezetéséhez szükség lenne a P+R parkolók ütemes megvalósítására is. A tervről mindenki írhat észrevételeket, a budapest.hu honlapon feltüntetett e-mail címre.

VEKE: nem indokolt a dugódíj

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke nem tartja reálisnak a dugódíj bevezetését, és egyáltalán nem is biztos benne, hogy bevezetik. Dorner Lajos szerint a dugódíj az uniós előírások miatt került csak ismét a hírekbe.

A VEKE vezetője úgy látja, egyszerre több intézkedésre, a többi között az M0-s mentén lenne szükség minél több P+R parkolóra, és onnan kötött pályás, nagy kapacitású behordást megoldani a belvárosba - köztük az M2-es metró összekötése a gödöllői HÉV-vel.

Dorner Lajos szerint az is sokat segíthetne, ha nem minden munkahely és iskola a belvárosban lenne.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Ilyen volt a világ 2025-ben
Háború, halál, béke

Ilyen volt a világ 2025-ben

2025-ben egy hosszú ideje óta tartó háborút sikerült befagyasztani, egy másik azonban – a béketervek ellenére – még a fegyverszünetig sem jutott. Körképünkben nem csak a világpolitikát meghatározó fegyveres konfliktusokat, de az év más fontos nemzetközi történéseit is áttekintjük.

Inváziós fajok támadása: durva következménye lesz, ha csak akkor cselekszünk, amikor már ég a ház

Amikor egy idegen állat- vagy növényfaj megtelepszik Magyarországon, hajlamosak vagyunk csak ökológiai problémaként gondolni rá, pedig a számlát nem a természet, hanem a gazdaság fizeti. Fertő Imre, a Budapesti Corvinus Egyetem Fenntartható Fejlődés Intézetének professzora az InfoRádióban azt mondta, az igazi veszteség sokszor olyan „láthatatlan” tételekben rejlik, mint a romló vízminőség vagy az eltűnő fajok, ezért fontos a minél gyorsabb cselekvés, továbbá mérsékelni kell az okozott károkat, negatív hatásokat.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 27. 05:00
×
×
×
×