A testület egyhangúan hitelesítette a népi kezdeményezés aláírásgyűjtő ívét, így ha nem érkezik jogorvoslat, az aláírásgyűjtés rövidesen meg is kezdődhet.
A kezdeményezést a totalcar.hu internetes autós szakfolyóirat ügyvezető igazgatója, Bende Tibor nyújtotta be.
Az aláírásokkal támogatható kezdeményezés így szól: Kezdeményezzük, hogy az Országgyűlés tűzze napirendjére a törvények olyan módosítását, hogy a 125 köbcentiméter hengerűrtartalmat és a 11 kilowattos teljesítményt meg nem haladó hajtómotorral ellátott motorkerékpár - megfelelő közlekedési jártasság esetén - "B" kategóriára érvényes vezetői engedéllyel is vezethető legyen.
A népi kezdeményezés akkor lesz eredményes, ha sikerül 50 ezer érvényes aláírást összegyűjteni. Ekkor az Országgyűlésnek napirendjére kell tűznie a kérdés tárgyalását, ám ez nem kötelezi arra, hogy a megfogalmazott szándéknak megfelelő döntést hozzon.
Ha a parlament a kezdeményezők szándékának megfelelően módosítja a törvényeket, lehetővé válik, hogy (a személygépkocsikra érvényes) B-kategóriás jogosítvánnyal már nemcsak 50 köbcentiméter alatti motorokat lehessen vezetni, hanem (kiegészítő oktatás után) akár a 125 köbcentimétereseket is.
A kezdeményező Bende Tibor néhány hónapja az interneten közzétett, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnökségi tagját idéző írásában arra mutat rá: ezzel a módosítással lehetővé válna, hogy "sok autós egyszerűen átülhessen a forgalom ritmusát tartani képes motorkerékpárra".
Robogj, autós!
A tavalyi év katasztrofális eredménnyel zárult a hazai motorkerékpár-forgalmazók számára, de az aktuális számokból már kikövetkeztethető, hogy az idei még rosszabb lesz, egyenrangú a tíz évvel ezelőtti időszakkal - írta 2010 októberében a totalbike.
A tavalyi eredményekkel összehasonlítva csökkent a sport és chopper/cruiser kategória jelentősége, viszont nőtt a mindennapi közlekedésre alkalmas kisebb motorkerékpároké: a tavalyi 29-ről 36 százalékra nőtt arányuk, ám az Európai Unió 53 százalékos részesedéséhez képest még van hova fejlődni. Az ottani népszerűség oka a mozgékonyság és a kétszer nagyobb városi átlagsebesség. A kis helyigény és az alacsony üzemeltetési költségek sem mellékesek. A jó eladások igazi oka azonban az, hogy rengeteg országban lehet B kategóriás jogosítvánnyal 125-ösöket vezetni.
A jelenlegi szabályozás adta kiskapuk miatt a regisztráció nélküli motorok használata különösen népszerű Magyarországon. Ezek a járművek többnyire japán és olasz használt gépek, amelyek szemétimportként kerültek az országba. További hátrányuk, hogy kontroll nélkül árusított, tisztázatlan műszaki színvonalú termékek.
Európai szinten nonszensz a regisztrálás hiánya, ami miatt a tulajdoni viszonyok tisztázatlanok; gyakran kötelező biztosítással sem rendelkeznek. Üzleti szempontból hátrány, hogy nem finanszírozhatóak és az állam szempontjából nem mellékes, hogy ki lehet bújni az ÁFA és a vám fizetése alól.
Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének tájékoztatóján elhangzott: a kormánytól határozott lépéseket várnak a feketegazdaság és a környezetszennyezés ellen is. Szorgalmazzák, hogy "érett" B kategóriás jogosítvánnyal, rövid és hatékony gyakorlati oktatás után legyenek használhatóak a 125 köbcentis motorok.
A közelmúltban Portugáliában is bevezették ezt a módszert. Ha a mediterrán ország példáját nézzünk, a 125-ös motorok forgalma megnégyszerezhető, a 125-ös robogóké akár meg is hatszorozható. A fellendült kereslet a nagymotorok kereskedésében is éreztette pozitív hatását.
Terveik szerint a jogsértő módon, segédmotorként használt, de jóval gyorsabb, rendszám nélküli kétkerekűeket is regisztrálni lehetne, amivel az összes kétkerekű ellenőrizhetővé válna. Céljuk, hogy többen használjanak kis fogyasztású motorokat autó helyett.