eur:
394.24
usd:
369.64
bux:
65045.06
2024. április 19. péntek Emma

Kész az Alstom-szerződés megszüntetésének jogi vizsgálata

Elkészítette a BKV az Alstom-metrókocsikra vonatkozó szerződések megszüntetésének jogi vizsgálatát, eleget téve a Fővárosi Közgyűlés június 3-ai döntésének - közölte a Főpolgármesteri Hivatal csütörtökön.

Mint írták, a döntési alternatívákat elemző anyagot - amelyet a BKV igazgatósága egyhangúlag támogatott - Demszky Gábor főpolgármester megküldi az illetékes szakbizottságoknak. A gazdasági, valamint a pénzügyi és közbeszerzési bizottság augusztus 17-én, a Fővárosi Közgyűlés pedig augusztus 26-án tárgyalhat a kérdésről.

Emlékeztettek rá: a közgyűlés június 3-án arra szólította fel a BKV vezérigazgatóját, hogy "a Budapesti Közlekedési Zrt. és az Alstom Budapest Metropolis Konzorcium között megkötött metrószerelvények szállítására és karbantartására vonatkozó szerződések megszűnésének lehetőségeit 2010. július 31-ig tárja fel".

A testület ugyanakkor arról is határozott, hogy "ha a késedelmes teljesítés erre lehetőséget ad," a BKV vezérigazgatója "a szerződéseket szüntesse meg, amennyiben a 2-es metró új Alstom szerelvényeinek végleges típusengedélyét nem sikerül 2010. július 31-én éjfélig beszereznie a szállítónak."

A Főpolgármesteri Hivatal sajtóközleménye felidézte: a BKV jogi levezetése rámutat arra, hogy a két tulajdonosi döntés részben ellentmond egymásnak, mivel a szerződés megszűntetésének lehetőségét és annak következményeit július 31-éig kell megvizsgálni, ám ugyanezen időpontban - a vizsgálatok eredményétől függetlenül - intézkedni kellene a szerződés felbontásáról is.

"A következményeket feltáró vizsgálat egyik legfontosabb tanulsága, hogy míg a 2-es metró szerelvényeivel kapcsolatban a Fővárosi Önkormányzat joggal hivatkozhat a Nemzeti Közlekedési Hatóság elutasító döntésére, a 4-es metró szerelvényeivel kapcsolatban erre nincs lehetőség, hiszen a hatóság elutasító döntése csak a 2-es vonalra szánt szerelvényekre vonatkozott" - olvasható a közleményben.

Hozzátették: a szerződések felmondásának "teljesen eltérő jogkövetkezményei lehetnek, így a két vonalra vonatkozó szerződések esetleges megszüntetését is külön-külön kell mérlegelni".

Mint írták, a két megállapodás külön kezelését az is alátámasztja, hogy míg a Nemzeti Közlekedési Hatóság az M2-szerelvények ügyében nem adta meg a végleges típusengedélyt, addig az M4-kocsik esetében az elsőfokú eljárást folytatva 2010. október 31-i határidővel hiánypótlást kért a francia gyártótól.

Emlékeztettek rá, hogy a két metróvonal járműveinek finanszírozási és jogi környezete is eltér egymástól: az M4 beruházás részben állami finanszírozású is, ráadásul az uniós támogatás miatti kötelezettségek betartása is elsőrendű szempont, ezért az M4 vonalra szóló járműszerződések további sorsa szempontjából nem lehet eltekinteni a beruházást finanszírozó magyar állam álláspontjától.

"Amennyiben az M4 járműszerződéseket a BKV felmondja, és az új járműszerelvényeket nem sikerül az uniós támogatási szerződésben kikötött határidőig beszerezni, a járművekre nem lehet az uniós forrásokat felhasználni, tehát annak költségeit teljes egészében a fővárosnak és a magyar államnak együttesen kellene viselnie" - szögezték le.

Hozzátették azonban, hogy "az ebből eredő lehetséges pénzügyi következmények miatt a magyar állam álláspontjának ismerete nélkül a felmondásra vonatkozó döntést előkészíteni szakszerűen nem lehetséges". Ezért Demszky Gábor főpolgármester levélben fordult Fellegi Tamás nemzetgazdasági miniszterhez, amelyben tájékoztatja a kormányt a kialakult helyzetről.

A hivatal közölte, a BKV jogi vizsgálata alapján a Fővárosi Közgyűlés és az illetékes szakbizottságok előtt két döntési alternatíva szerepel: az egyik, hogy a közgyűlés utasítja a BKV Zrt. igazgatóságát az Alstommal kötött, az M2 vonalra szóló szállítási és karbantartási szerződések felmondására, valamint az M4 vonalra szóló szállítási és karbantartási szerződések újratárgyalására.

Ezzel egy időben a közgyűlés utasítja a BKV-t, hogy az M2 vonalra a lehető legrövidebb időn belül írjon ki új közbeszerzést. Ebben az esetben az M4 vonalra szóló szerződések további sorsa a tárgyalások függvényében a partner teljesítési hajlandóságától, valamint az európai uniós finanszírozás szempontjaitól függ - tették hozzá.

A másik lehetőség, hogy a közgyűlés tulajdonosként eljárva úgy határoz, hogy mindaddig, amíg az M2 vonalra szállítandó járművek végleges típusengedélye megadásának elutasítása jogerős nem lesz, további intézkedést a BKV Zrt.-nek nem kell tennie szerződések felmondása céljából. Ebben az időszakban a BKV Zrt.-nek együtt kell működnie a szállítóval a végleges típusengedély megszerzése érdekében.

Hanganyag: Sigmond Árpád

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: eljött az idő, hogy Budapest után Brüsszelben is megmentsük a szabadságot

Orbán Viktor: eljött az idő, hogy Budapest után Brüsszelben is megmentsük a szabadságot

"Amíg nemzeti kormány lesz, Magyarország nem lép be az ukrajnai háborúba senkinek az oldalán" - jelentette ki a Fidesz EP-kampánynyitó rendezvényén pénteken Orbán Viktor pártelnök. "No migration, no gender, no war" - adta ki a hármas jelszót.

Kaiser Ferenc: a mérsékelt izraeliek nem Iránt féltik, hanem az amerikai fegyvercsomagot

Hírügynökségi jelentések szerint az izraeli hadsereg csapást mért több célpontra Iránban, de ezt Izraelben hivatalosan nem erősítették meg. Irán azt közölte, hogy a légvédelme működésbe lépett, és az okozott robbanásokat a közép-iráni Iszfahán körzetében. Kaiser Ferenc, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense szerint ez izraeli jelzés, figyelmeztetés volt Iránnak a hétvégi zsidó állam elleni támadása után.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×