eur:
389.71
usd:
363.92
bux:
0
2024. május 2. csütörtök Zsigmond

MSZP-szavazók, akik a Fideszt támogatják

Nehéz kérdés előtt állt az MSZP stábja a 2008-as népszavazási kampány előtt. A 2006-os választás óta megmaradt táborukban nem kevesen ugyanis a Fidesz álláspontjával rokonszenveztek a kórházi napidíj, a vizitdíj és a tandíj kérdésében, így olyan kampánystratégiát kellett választani, amely nem erodálja tovább az MSZP támogatói bázisát - írja Szigetvári Viktor, Bajnai Gordon kabinetfőnöke a 2008-as politikai évkönyvben.

A 2008-as népszavazási kampány stratégiájának megtervezésekor az MSZP vezetése abból indult ki, hogy "nem látszott semmilyen olyan stratégiai opció lehetségesnek, amely a Fidesz kezdeményezésével és szándékával ellentétes pozíció akár relatív, akár abszolút győzelmét eredményezhette volna" - olvasható a 2008-as Magyarország Politikai Évkönyvében.

Az MSZP 2008-as népszavazásai kampánya című cikket Vető Balázs és Szigetvári Viktor jegyzi. Szigetvári most Bajnai Gordon kormányfő kabinetfőnöke.

Fidesz felé kacsingató szocialista szavazók

Írásukban a szerzők megjegyzik, hogy 2007 végén, kampánystratégia kidolgozása idején tudni lehetett, hogy "az MSZP 2006 óta megmaradt táborában számos, a hibahatárt bőven túllépő mértékű olyan vélemény volt, amely aktívan, avagy passzívan, de az ellenzéki párt álláspontját támogatta, így fennállt a veszélye annak, hogy a kampány eredményeképpen az MSZP támogatói bázisa tovább erodálódhat."

A fenti okok miatt az MSZP kampányának nem lehetett racionális célja, hogy elérje a nem szavazatok győzelmét - írja a két szerző. A kampány fókuszába ezért hosszabb távú politikai hatásokat is szolgáló cél, az MSZP által támogatott reformok hiteles bemutatási lehetőségének visszaszerzése került.

Az MSZP is próbálta megszólítani az ellenzéki szavazókat


A népszavazási kampány során a szocialisták elsősorban a saját szavazóbázis stabil magjának megerősítését tartották szem előtt. Cél volt a nem saját tábor azon tagjainak megszólítása is, akik nyitottak, illetve kevésbé elutasítóak voltak az MSZP álláspontjával szemben.

A fenti feltételnek megfelelő csoportokat a szocialisták kampányának szervezői leginkább a bizonytalan pártkötődésűek táborában, valamint a Fidesz szavazótáborához a 2006-os választásokat követően csatlakozók körében véltek felfedezni.

Az MSZP számára az is fontos cél volt, hogy a reformok melletti kampány "ne növelje tovább az ellenzők számát, illetve aktivitását."

Újrahangolt kampányeszközök

A célok megvalósításához az MSZP által korábban használt kampányeszközök újrahangolására, finomítására volt szükség, hiszen "a kampánynak nem volt célja a reformok túlzott propagálása" - olvasható a cikkben.

A visszafogottság jegyében például a korábbi élénk színek helyett a kiadványokban a halvány, megnyugtató tónusok kaptak szerepet.

Mivel az MSZP nem számított győzelemre, a népszavazás végeredménye nem okozott meglepetést a szocialistáknak. A szerzők azonban megjegyzik, hogy arra nem számított a párt vezetése, hogy a 3 milliós határt is bőven átlépi a Fideszt támogató voksok aránya.

Címlapról ajánljuk

Dobrev Klára a Ligetben: "fogd be a szádat, magyar dolgozó, mert különben kirúgunk, ezt üzeni Orbán Viktor kormánya"

Európai fizetéseket, európai nyugdíjat, európai egészségügyet, európai béreket sürgetett a Demokratikus Koalíció, az MSZP és a Párbeszéd európai parlamenti (EP-) listavezetője szerdán Budapesten. Dobrev Klára közölte, erős Európát akar, amely minden magyarra tud vigyázni, akkor is, ha a kormánnyal szemben kell megvédenie őket.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.02. csütörtök, 18:00
Könnyid László
a Magyar Turisztikai Ügynökség főigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×