Infostart.hu
eur:
386.45
usd:
329.67
bux:
110405.74
2025. december 19. péntek Viola

Fura belvárosi víziók: rá sem ismerne a városrészre

A Belváros forgalomcsillapítása ma olyan jelszó, amellyel minden politikai erő egyetért. Az észak-déli tranzitforgalom csökkentésére több terv is született, amelyek elsősorban a Kecskeméti utcára és a Károlyi Mihály utcára koncentrálnak. Az elképzelések olyan extrém megoldásokat is tartalmaznak, mint például az egyirányú utcában a forgalommal szemben közlekedő BKV-busz.

Közlekedési szakemberek szerint forgalmi szempontból a Belváros egyik legkritikusabb pontja a Kecskeméti utca és a Károlyi Mihály utca. Az autósok jelentős része ezt az útvonalat választja, hogy Dél-Pest felől az Erzsébet hídon keresztül Buda belső része felé eljuthasson. A nagy átmenő forgalom miatt ezen az útvonalon állandó a dugó és nagy a légszennyezés.

2008 előtt nem történik semmi

A Kecskeméti utca forgalomcsillapítására több terv létezik, de ebből kettő lehet reális. A megvalósítás azonban 2008-ra marad, mert a 4-es metró építése ekkorra éri el a tervek szerint a Fővám teret és a Kálvin teret, valamint ekkor zárják le felújítás miatt a Szabadság hidat is. A jövő évi fővárosi költségvetés tervezete is arra utal, hogy 2008-ig nem várható változás, ugyanis egy fillért sem tartalmaz erre a célra.

Az egyik elképzelés szerint a jelenlegi forgalmi irányt megfordítanák, azaz nem a Kálvin tértől lehetne eljutni az Irányi utcáig és az Erzsébet hídig, hanem fordítva, az Irányi utcából jobbra kanyarodva lehetne közlekedni a Károlyi Mihály úton és a Kecskeméti utcán a Kálvin tér felé.

Ennek a tervnek az is az érdekessége, hogy az itt közlekedő 15-ös busz továbbra is az eredeti északi irányba járna, szemben az egyirányú forgalommal - igaz, külön buszsávban. Bár nyugaton ez elterjedt megoldásnak számít, bevezetésétől kissé tartanak a szakemberek.

A Kiskörúton nőne a torlódás

A forgalmi irány megfordításának hátránya, hogy az Üllői útról érkező, és a Kecskeméti utcában a behajtani tilos táblának ütköző gépkocsikat az első időszakban nehezen tudná elvezetni a Kiskörút, ahol szintén nagyon gyakori a torlódás.

A tranzitforgalom viszont megszűnne, és aki Dél-Pest felől Budára szeretne menni, az kénytelen lenne a Lágymányosi hidat vagy a Petőfi hidat használni. Hasonló szándék húzódik a másik elképzelés mögött is, amely szerint a Károlyi Mihály út forgalma egyirányú lenne dél felé, egészen az Egyetem térig, ahol találkozna az észak felé egyirányú Kecskeméti utca forgalmával.

A találkozási pontnál jobbra vagy balra el lehetne kanyarodni, de egyenesen továbbhaladni egyik irányba sem tudnának a gépkocsik. A környék összes kisebb utcájának sétálóutcává alakítása, díszburkolása ehhez a feltételhez kapcsolódik.

Utópia


Egy még radikálisabb, ám kifejezetten utópisztikus terv szerint "betömnék" az Erzsébet híd alatt átvezető forgalmi aluljárót, így nemcsak Dél-Pest felől, hanem a rakpartról felkanyarodó Irányi utcából sem lehetne felhajtani az Erzsébet hídra, vagy tovább menni észak felé a Petőfi Sándor utcán.

{{keretes_cim}}

A forgalomcsillapítás kiemelt téma volt Demszky Gábor főpolgármester és Rogán Antal V. kerületi polgármester keddi találkozóján is. Mindkét fél egyetértett abban, hogy a belváros forgalomcsillapítása vagy a parkolási rendszer hatékonyabbá tétele együttműködést igényel.

A Belváros mindenkori vezetésének a kötelessége, hogy együttműködő partnere legyen a fővárosnak - jelentette ki a megbeszélést követő sajtótájékoztatón Rogán Antal, aki az elkövetkező évek legfontosabb feladatának a Belváros fejlesztését, élőbbé tételét nevezte.

Rogán Antal hozzátette: találkozót kezdeményezett az angol és az amerikai nagykövetséggel, mert a két követséghez tartozó biztonsági zóna problémát jelent a belvárosiaknak, és erre megoldást kell találni.

Demszky Gábor a fejlesztések közül a "Budapest Szíve" programot emelte ki, amely a Városháza megújításából, egy mélygarázs megépítéséből, és egy, a jelenlegi Városháza park területén megvalósuló ingatlanfejlesztésből áll. E mellett a Városházáról átjárást nyitnak a Duna felé is.

Demszky Gábor megjegyezte, hogy az Országgyűlés Hivatala mélygarázst szeretne építeni a Kossuth téren, ezért kéri az ingatlant. Mint mondta, erről is dönteni kell a közeljövőben.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Az amerikai elnök teljes olajblokádot hirdetett Venezuela ellen, hadihajókkal zárná el az ország fő bevételi forrását. Szakértők szerint a gazdasági nyomás egyedül nem biztos, hogy elég lesz a rendszer megdöntéséhez.

Az EU nem ezt az utat tervezte Ukrajna támogatására - Merz ennek ellenére elégedett

A zárolt orosz vagyon érintetlen maradt, a tagállamok három kivétellel Ukrajna 90 milliárd eurós támogatásában állapodtak meg. Legalábbis a nyilvánosság előtt ezzel a német kancellár is elégedett volt, noha az eredményhirdetésig az ellenkezőjét remélte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×