15 000 bérelhető rollernek mondtak „adieu”-t a párizsiak szeptember elejétől. A sokakat idegesítő közlekedési eszközöket a párizsiak körében április 2-án tartott szavazás küldi más országokba és városokba. 2021-ben Franciaország-szerte 24 ember halt meg rollerrel összefüggő balesetben, ezekből három Párizsban. Tavaly 459 balesetet regisztráltak.
„Képzelje el, egy 25 km/órával közlekedő rollerrel elesni olyan, mint egy galoppozó lóról leesni” – magyarázta törött csontokról készült röntgenképeket mutogatva Alain Sautet, a párizsi Saint-Antoine kórház orvosa a France 24 tévéadónak, még négy évvel ezelőtt.
Isabelle Van Brabant zongoraművészt egy parkban ütötte el egy rolleres. Eltört a karja és nem tud zongorázni. Emiatt beperli a párzsi önkormányzatot – mesélte.
Szeptember 1-hez közelítve már napi 400 darabot vontak ki a forgalomból, és az egyik üzemeltető cég, a Tier Mobility közölte, hogy
a kétkerekűek Németországba és Lengyelországba migrálnak, egy kisebb részük pedig a Párizs környéki régióba.
Azaz, a francia nyelvből nem hal ki a „trottinette” szó, mivel a rollerek feltűnnek majd a fővárosi agglomerációban, előtte azonban karbantartáson és javításon esnek át.
Két másik franciaországi elektromosroller-kölcsönző, a Lime és a Dott arról számolt be, hogy Lille-be, Dániába, Londonba, Belgiumba, de akár Izraelbe is átkerülhetnek a járművei. A cégek azzal próbálnak talpon maradni, hogy megpróbálják erősíteni a kölcsönözhető – és akár elektromos motorral hajtott – biciklik piacát. A Tier szerené, ha minél többen állnának át a kerékpárhasználatra, de úgy találták, hogy Párizsban csak az emberek 12 százaléka vevő erre.
Viszont ezek a biciklik ugyanúgy irritálhatják a közvéleményt, mint a rollerek. A brit fővárosban, Londonban, egyes belvárosi, szegényebb negyedekben a helyi gyerekek már tudják, hogyan lehet egy trükkel feloldani a kerékpárok lezárását és vígan kerekeznek a kattogó járművekkel, majd
ahol tetszik, ledobják azokat, akár a járda közepén vagy az úttesten. Néhány brit város ezért már kitiltotta az ilyen kerékpárokat.
Párizsban az amerikai Lime már 10 000 elektromos kerékpárt osztott szét a főváros utcáin. Tavaly a csoport – közleménye szerint – „73 százalékos növekedést regisztrált a fővárosban tett kerékpáros utazásaiban”, míg „a felhasználók száma több mint 80 százalékkal ugrott meg 2021-hez képest”.
Közben a párizsi roller-tilalmon felbuzdulva lép Marseille is. A délfrancia város vezetése is besokallt és „azonnali hatállyal” 1500 járgányt von ki a forgalomból. Ezt Benoit Payan polgármester jelentette be hétfőn.
„4000 roller van Marseille-ben, és úgy döntöttem, hogy 1500-at azonnal eltűntetek. Miért? Mert rosszul szabályozott a használatuk. Kértem az üzemeltetőket, hogy tegyenek valami drasztikusat, de látom, hogy húzzák az időt" – mondta egy interjúban. Azt is hozzátette: ha annyi metróvonala lenne, mint Párizsnak, azonnal megszabadulna mindegyiktől.
A franciáknál szeptembertől a 12-ről 14 évre emelték a roller vezetésének korhatárát és 35 euróról 135-re a bírságot, ha két ember áll rajta vagy tiltott sávban közlekedik.
Közben Nagy-Britanniában tovább közlekednek – teljesen törvénysértő módon – elektromos rollerekkel. Egy jogszabály ugyanis világossá teszi, hogy ilyen eszközzel csak magánterületen fekvő, magánúton lehet hajtani – például, ha van az embernek egy birtoka, rajta kikövezett úttal – közúton viszont nem. Ennek ellenére „az én mindenek előtt” elvet követő egyes londoniak vígan furikáznak, akár világítás nélkül is az autók között, miközben a polgármester egyre inkább limitálja az autósok szabadságát. A rendőrség eddig csak néhány alkalommal lépett közbe.