eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 27. szombat Zita
Head shot close up young shocked woman looking at mobile phone screen, received bank debt notification. Stunned frustrated lady reading sms with unbelievable news on smartphone, making big eyes.
Nyitókép: fizkes/Getty Images

A brit mobilcégeket is inflációs nyerészkedéssel vádolják

Nagy-Britanniában most a mobil- és internetszolgáltatókat vádolják az infláció miatti nyerészkedéssel. A szigetországban a kétéves szerződések a gyakoriak és sok szolgáltató ezek közepén 17 százalékkal emelte a tarifákat és a díjakat.

Akinek nincs elég pénze, hogy vegyen magának egy új készüléket, az várja az évfordulót, amikor lejár a mobilszerződése, hogy egy újabb jó „dealt” kialkudva hozzájusson a várva várt „upgrade”-hez, egy új iPhone-hoz vagy más okostelefonhoz. Így él a brit Telekom-előfizetők nagy része. Most azonban lehet, a régi készüléknél ragadnak, annyira megdrágulnak a tarifák.

A fogyasztók az Ofcom, a brit médiaszabályozó hatóság beavatkozását sürgetik annak nyomán, hogy

hiába a szerződés, a kisbetűs részt kihasználva egy sor mobil- és internetszolgáltató 17 százalékkal emelte tarifáit és díjait.

A dolog hátterében részben a pandémia áll: a karanténok idején milliók dolgoztak otthonról, ami fokozottabb terhelést jelentett a hálózatokra, de a gazdasági növekedés és az infláció visszaesése miatt a British Telecom nem tudta áthárítani költségeiket a fogyasztókra.

2020 szeptemberében jött az ötlet: a vállalat belecsempészett egy „inflációs ráta +3,9 százalék”-os emelési opciót a szerződésekbe. Ezt gyorsan kiszúrta és elkezdte másolni a brit Vodafone és a többi szolgáltató.

Közgazdászok viszont most azt mondják, hogy

a magas telekommunikációs költségek is hozzájárulnak a különösen magas brit inflációhoz. Ezek az általános drágulás közel egytizedéért felelősek.

Úgy, hogy a pandémia után felpörögött az infláció, így a cégek amúgy is tudták emelni díjaikat. Mindezek ellenére maradt a plusz 4 százalék is az emelésben.

Miközben britek millió küszködnek megélhetési gondokkal, például az egy időre rekordmértékben megugrott energiaárak, most pedig az élelmiszer-drágulás miatt, „ha már lúd, legyen kövér alapon” a megkerülhetetlen telekommunikációs vállalatok is extra súlyt helyeztek a vállukra.

A cégek továbbra is azzal érvelnek, hogy rekordmértékű befektetéseket kell végrehajtaniuk a rendszerek és szolgáltatások fenntartására, mivel „minden korábbinál nagyobb adatigényre számítanak” a jövőben.

Állítják: az éves emelés átlátható, világos és szerződéses joguk van rá.

Közben vannak vállalatok, amik egy másik trükkel maximalizálják tarifaemeléseiket: a 3 százalékkal magasabb kiskereskedelmi árindexhez adják hozzá a 4 százalékot az alacsonyabb fogyasztói árindexszel szemben. A két, amúgy is hárombetűs rövidítéssel jelölt fogalom közti különbséget kevés ügyfél érti, amikor aláíratják vele a szerződést. Ugyanakkor néhány cég igyekezett azzal megőrizni ügyfelei lojalitását, hogy másokkal szemben csak az infláció felének megfelelő arányban – körülbelül 8 százalékkal – emelte a mobil és internet számlákat,

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×