Azzal a legtöbb álláskereső tisztában van, hogy potenciális munkaadója nem hiszi el minden szavát, és esetleg utánanéz az iskolai végzettségének, vagy karrierje korábbi állomásainak. Újabban a cégek már előszeretettel nézegetik azt is, hogy a jelentkező milyen nyomot hagyott maga után a közösségi oldalakon. Ez ellen a profil titkosításával, vagy korlátozásával lehetett védekezni, hiszen az ember úgy érzi: a privát és barátokkal megosztott információ nem tartozik másokra.
Rosszul hiszi - állítja újabban néhány amerikai magánvállalat és állami hivatal. Az AP beszámolt annak a New York-i statisztikusnak az esetéről, akinek Facebook-profilját sikertelenül kereste a lehetséges munkaadó. Mivel nem találta, az interjú során közölte a jelentkezővel: meg kell adnia a felhasználónevét és jelszavát. Az álláskereső visszalépett.
Ezt valószínűleg sokan megtennék, de mivel manapság nem könnyű állást találni, lehetnek olyanok is, akik hajlandóak meghajolni a nyomás alatt. Még 2010-ben egy fizetésnélküli szabadságról visszatérő, az igazságszolgáltatásban dolgozó marylandi férfitől kérték el a belépőadatait, hogy "megvizsgálják, nem volt-e bandatag". Az illető kénytelen volt megadni a jelszót, mert, mint mondta, el kell tartania a családját.
Ez olyan, mintha valaki a lakáskulcsot követelné tőlünk - jegyezte meg Orin Kerr, a Washington Egyetem jogászprofesszora, egykori államügyész.
Mint kiderült, több szövetségi államban nem törvényellenes ez a gyakorlat, bár a Facebook felhasználói feltételeit sérti, ha valaki elkéri más jelszavát. Vannak olyan cégek, amelyek úgy próbálják elkerülni az etikátlan lépést, hogy arra kérik a jelentkezőket: vegyék fel barátnak a humánerőforrás osztály egyik tagját, hogy az kutakodhasson a profiljukban. Különösen az állami hivatalok, például a mentők és a rendőrség kíváncsi, mert "csak erkölcsös embereket akarnak felvenni".
Richard Blumenthal szenátor ennek nyomán közölte: törvényjavaslatot nyújt be, hogy betilthassák a gyakorlatot.
Közben amerikai tudósok kutatása szerint más módon is ártalmas lehet a közösségi oldalak használata. Egyetemi diákok között végzett felmérésük szerint a Facebookon folytatott tevékenység sokakból előhozza az önimádatot. Az ilyen felhasználók a lehető legjobb színben próbálják magukat feltüntetni a profiljukban, képeik inkább jó fizikai megjelenésüket hangsúlyozzák, és nem a barátaikkal eltöltött idő emlékei.
"Ezek a felhasználók felületes kapcsolatok százait tartják fenn, és felületesen kommunikálnak, viszont másoknál többet töltenek az oldalon, és a tevékenységet saját maguk reklámozására fordítják." Igaz, a kanadai York Egyetem mintájában mindössze 100 ember viselkedését vizsgálták, tehát a fajsúlyosabb tudományos értékelés még várat magára.
Lehet, hogy most a britek átléptek egy határt