Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.56
bux:
0
2025. december 26. péntek István

Óceánjáró balesete: környezeti katasztrófa fenyeget

Környezeti válsághelyzet alakult ki a szerencsétlenül járt olasz óceánjáró hajó körül - az erős hullámzás miatt félő, a hajó elmozdult, üzemanyaga az eddig kristálytiszta vízbe kerülhet.

A Giglio szigete körüli vizek -, ahol az oldalán fekvő Costa Concordia napok óta szürreális látványt nyújt - védett övezetnek számítanak, ahol delfinek és bálnák is élnek. Emiatt a hatóságok nemcsak a még mindig eltűntként számon tartott utasok és személyzet, hanem az élővilág miatt is aggódnak.

A hajó tankjaiban becslések szerint 2300 tonna üzemanyag található. "Egyelőre nem észleltünk szivárgást, de gyorsan fel kell lépni a környezeti katasztrófa megakadályozására" - mondta Corrado Clini olasz környezetvédelmi miniszter.

A Costa Concordia hétfőn megmozdult, és félő, hogy esetleg lecsúszhat a szikláról és elsüllyed. A mozgás miatt a mentesítők több órára felfüggesztették a kutatást, így egyre kevesebb a remény, hogy túlélőket találnak a hajótestben, ahol a búvárok szerint nagyon rosszak a látási viszonyok. 28 embert még mindig eltűntként tartanak nyilván a hatóságok.

A tűzoltókhoz tartozó búvárok szóvivője azt mondta, hogy már minden víz alá került helyiséget átkutattak és ezzel arra utalt, kevéssé valószínű, hogy valakit még találjanak.

Az aktivisták már a baleset előtt azért kampányoltak, hogy a körzetben korlátozzák a nagy hajók áthaladását. A kivilágított Costa Concordia néhány éve egy nyári éjszakán ugyanitt a part közvetlen közelében haladt el - akkor az üzemeltető cég jóváhagyásával. Akkor azt mondták, hogy kivételes eseményről volt szó.

A letartóztatott kapitány ezúttal azért vállalkozott a veszélyes manőverre, hogy a hajó főpincére kedvében járjon, aki a szigetről származik és akinek a szülei most is ott élnek. "Antonello felhívott, hogy a hajókürttel üdvözölnek majd" - mondta a 82 éves Giuseppe Tievoli. "Túl közel jött a hajó a parthoz. Nem tudom, hogy Antonello kérte-e, de a kapitány felelős a történtekért" - mondta az idős férfi.

A hajó üzemeltetője a világ egyik legnagyobb roncsmentő szakvállalatát, a holland Smitet kérte fel a 290 méter hosszú Concordia elmozdítására.

A Smit régóta foglalkozik megfeneklett vízijárművek elmozdításával és a Katrina hurrikán után segédkezett a tengeri olajfúrótornyok rögzítésében is.

Az olasz parti őrség közben azt közölt, hogy kiemelte a szerencsétlenül járt óceánjáróból az egyik adatrögzítő fekete dobozt - jelentette a CNN hírtelevízió.

A búvárok megtalálták a másik fekete dobozt is, de még nem szerelték ki a helyéről. Massimo Macaroni, az olasz parti őrség egyik illetékese közölte, hogy a két adatrögzítő berendezés "teljes képet ad a hatóságoknak arról, hogyan történt a katasztrófa".

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

46 százalékkal nőtt a közvetlentőke-befektetések állománya 2023-ról 2024-re Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében – erről beszélt Szigethy-Ambrus Nikoletta, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzője az InfoRádióban.
VIDEÓ
Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Néhány esztendeje egy vezető hazai politikus jelentette ki, hogy a vétójog az utolsó védőbástyája az európai sokszínűségnek és szuverenitásnak. Nos, a kormány tagjai – mint a dicső végvári vitézek büszke utódai – az elmúlt időben igencsak sűrűn gyakorolhatták a nemzeti szuverenitás védelmét, mivel jószerint csak azokat az EU-s kezdeményezéseket és indítványokat nem vétóztak meg, amelyek egy csepp áldozatot sem kívántak meg hazánktól. A megvétózott kezdeményezések sorába tartozott az Európai Tanács decemberi ülésének napirendjére tűzött, a Mercosur-országokkal (tagjai Argentína, Brazília, Paraguay és Uruguay, társult tagjai pedig Chile, Kolumbia, Ecuador, Guyana, Peru, Suriname és Bolívia) kötött új védintézkedésekről szóló megállapodás megerősítéséről szóló határozat is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×