A németek bizalommal tekintenek a jövőbe és ez megmutatkozott a karácsonyi vásár kezdetén is. A Gfk indexe immár a negyedik, egymást követő hónapban erősen felfelé ível, amit a kutatóintézet elemzői a munkanélküliség állandó csökkenésére, valamint a bérek emelkedésére vezetnek vissza.
A vásárlási lázban azonban szerepet játszik a pénzügyi válságból fakadó bizonytalanság is, azaz, hogy a lakosság nem annyira a pénz befektetésére, hanem inkább az elköltésére figyel. Idén a GfK felmérése szerint átlagosan 241 eurót akarnak ajándék vásárlásra fordítani, ami ugyan 4 euróval elmarad a tavalyi szinttől, ez azonban megfelel a kereskedelmi várakozásnak, ugyanis, ha a vásárlási láz töretlen marad az év végéig, az üzleti forgalom - csupán a karácsonyi időszakban - megközelíti a 14 milliárd eurót.
Márpedig köztudott, hogy a német gazdaság második tartópillére a belföldi fogyasztás. Míg a legfontosabb húzóág, az export erősen függ a nemzetközi piac alakulásától, a belföldi fogyasztás kevésbé reagál a külső behatásokra.
A GfK tanulmánya kimutatta azt is, hogy a németek legkedveltebb ajándéka idén is a könyv lesz, a második helyen a ruházati cikkek majd pedig a játékok szerepelnek. Sokan helyeznek ajándékutalványt is a karácsonyfa alá, de egyre nagyobb a keletje a rendezvényjegyeknek is.
A fogyasztói szokásokat elemző kutatóintézet közvélemény-kutatása megállapította, hogy a válaszadók csaknem fele ajándékait az interneten szerzi be - így nem véletlen, hogy egyre többen kérnek a Jézuskától informatikai berendezéseket.