0
2024. június 19. szerda Gyárfás
Nyitókép: Paul Taylor/Getty Images

Felfedeztek egy gombát az óceánban, ami képes lebontani a műanyagot

Mivel a műanyagok újrahasznosítása egyelőre nem túl hatékony, ezért a lebontó mikroorganizmusok sokat segíthetnek a környezetvédelemben.

A polietilén lebontására szakosodott gombát fedeztek fel a holland Királyi Tengerkutató Intézet, a NIOZ tengerbiológusai. A Parengyodontium album kedvenc tápláléka az UV-sugárzás által enyhén megpirított műanyag, amelyen mikrobákkal együtt vékony réteget képez - írja az Interesting Engineering nyomán az Index.

A gombafajtát a Csendes-óceán északi részén, az ott lebegő szemétszigetből vett mintákban fedezték fel. A vizsgálatok során szénizotópokkal dúsított speciális laboratóriumi műanyagon tenyésztették őket, így megfigyelhetővé vált, hogy az izotóppal jelölt szénatomok a tápláléklánc más szintjeire is eljutottak.

A kutatás folyamán pontosan lemérhető volt a polietilén lassú bomlásának sebessége is. A gombák a műanyag 0,044 százalékát fogyasztották el napi szinten.

Annika Vaksmaa, a NIOZ munkatársa elmondta, a mérések alapján a gomba nem igazán használja fel a polietilénből származó szenet. A P. album által elfogyasztott polietilén túlnyomó részét a gomba szén-dioxidként bocsátja ki, és hozzátette, ez nem jár nagyobb szén-dioxid-kibocsátással, mint az emberi légzés.

A kutató kiemelte, hogy a folyamatban kulcsfontosságú az UV-sugárzás, mert a gombák csak azokat a műanyagokat tudják lebontani, amik legalább egy rövid ideig a felszín közelében, a napfényen tartózkodtak. A tenger mélyebb rétegeiben azonban élhetnek olyan gombafajok is, amik ultraibolya-sugárzás nélkül is képesek minderre.

Az óceánba kerülő műanyagok csapdába esnek az örvénylő áramlatokban, felhalmozódnak és így keletkeznek a szemétszigetek.

Azonban nem lehet őket csak úgy megbontani vagy lehalászni, az ugyanis a tengeri élővilágban is károkat okozna.

Jelenleg csak négy, műanyagot lebontó gombafajt ismerünk, és több száz plasztikevő baktériumot. Az emberiség szorgalmasan termeli a műanyagot: jelenleg évi 400 milliárd kiló műanyagot állítunk elő, 2060-ra várhatóan háromszor ennyit - írják. A katasztrófa elkerülésének egyetlen módja az újrahasznosításon kívül a le nem bomló műanyagokat elfogyasztó organizmusok felfedezése, működésük és lebontó enzimjeik megismerése.

Kis-Benedek József az új ukrán–amerikai paktumról: Zelenszkij a biztosra ment, Biden már az újjáépítésre is gondol

A megállapodásban rögzített célok megvalósulását döntően befolyásolja, hogy ki nyeri meg az őszi amerikai elnökválasztást – mondta az InfoRádióban a biztonságpolitikai szakértő. Az MTA doktora arról is beszélt, hogy Volodimir Zelenszkij láthatóan igyekszik bebiztosítani Ukrajna helyzetét, és alternatívákban is gondolkodik, ezért más országok vezetőivel is folyamatosan tárgyal.
2024.06.19. szerda, 18:00