INFORÁDIÓ

alzheimer-kór

tudomány

felfedezés

agykutatás

Memory loss due to dementia. Senior man losing parts of head  as symbol of decreased mind function.

Felfedezés: megvan az Alzheimer-kór eredete, új gyógymódok jöhetnek

Infostart

A képeken nagyon látványos, ám annál károsabb az agyban zajló folyamat. Viszont az eddigieknél sokkal korábban megjelennek a jelei.

Az Alzheimer-kór kialakulására utaló jelek sokkal előbb megjelennek az agyban, mint azt korábban hitték. Ezek a jelek tulajdonképpen mérgező, hulladéknak minősülő anyagok felhalmozódását jelentik, amelyek a mikroszkópos felvételeken virág formájú képződményeknek tűnnek - írta egy, a Nature Neuroscience folyóiratban közzétett tanulmány alapján az Origo.

A kutatók kísérleti egereken követték nyomon a betegség lefolyását. A megfigyelések alapján a probléma gyökere az agysejtek lizoszómáinak „meghibásodása" – ezek a sejtszervecskék bontják le az anyagcsere során keletkező hulladékokat, távolítják el a sejtmaradványokat.

Amikor a lizoszómák a savas enzimjeikkel a hulladék eltávolításába kezdtek, a kutatók azt vették észre, hogy egyes lizoszómák a lebontásra ítélt sejthulladékkal egyesülve rendellenesen megnagyobbodtak, majd a membránon átlépve virág formájú képződménnyé váltak a sejtmag közelében.

Ezekben a „mérgező virágokban" a szakértők azonosították a kórért felelős amiloid lerakódások szálait.

A tanulmány vezető szerzője, Ju-Hyun Lee szerint ez ellentmond a korábbi hipotéziseknek, amik a sejten kívüli, későbbi amiloid plakkokra koncentráltak, és nem vettek tudomást a neuronokon belül, korábban megjelenő kóros felhalmozódásokról.

A felfedezés megmutatta azt is, hogy azért nem voltak eredményesek a betegség súlyosbodásának megállításában az amiloid lerakódások eltávolítását célzó kezelések, mert az agysejtek már jóval azelőtt károsodtak, hogy az amiloid plakkok a sejten kívül megjelentek.

Nyitókép: SIphotography/Getty Images

Iratkozzon fel hírlevelünkre

és nem marad le az Infostart legfontosabb híreiről.
FELIRATKOZOM

INFORÁDIÓ

Médiaszolgáltatási tevékenységét a Médiatanács a Médiatanács Támogatási Program keretében támogatja.