2024. március 28. csütörtök Gedeon, Johanna
Memory loss due to dementia. Senior man losing parts of head  as symbol of decreased mind function.
Nyitókép: SIphotography/Getty Images

Felfedezés: megvan az Alzheimer-kór eredete, új gyógymódok jöhetnek

A képeken nagyon látványos, ám annál károsabb az agyban zajló folyamat. Viszont az eddigieknél sokkal korábban megjelennek a jelei.

Az Alzheimer-kór kialakulására utaló jelek sokkal előbb megjelennek az agyban, mint azt korábban hitték. Ezek a jelek tulajdonképpen mérgező, hulladéknak minősülő anyagok felhalmozódását jelentik, amelyek a mikroszkópos felvételeken virág formájú képződményeknek tűnnek - írta egy, a Nature Neuroscience folyóiratban közzétett tanulmány alapján az Origo.

A kutatók kísérleti egereken követték nyomon a betegség lefolyását. A megfigyelések alapján a probléma gyökere az agysejtek lizoszómáinak „meghibásodása" – ezek a sejtszervecskék bontják le az anyagcsere során keletkező hulladékokat, távolítják el a sejtmaradványokat.

Amikor a lizoszómák a savas enzimjeikkel a hulladék eltávolításába kezdtek, a kutatók azt vették észre, hogy egyes lizoszómák a lebontásra ítélt sejthulladékkal egyesülve rendellenesen megnagyobbodtak, majd a membránon átlépve virág formájú képződménnyé váltak a sejtmag közelében.

Ezekben a „mérgező virágokban" a szakértők azonosították a kórért felelős amiloid lerakódások szálait.

A tanulmány vezető szerzője, Ju-Hyun Lee szerint ez ellentmond a korábbi hipotéziseknek, amik a sejten kívüli, későbbi amiloid plakkokra koncentráltak, és nem vettek tudomást a neuronokon belül, korábban megjelenő kóros felhalmozódásokról.

A felfedezés megmutatta azt is, hogy azért nem voltak eredményesek a betegség súlyosbodásának megállításában az amiloid lerakódások eltávolítását célzó kezelések, mert az agysejtek már jóval azelőtt károsodtak, hogy az amiloid plakkok a sejten kívül megjelentek.

Teljes a patthelyzet a bécsi repülőtéren

Hiába a 36 órás sztrájk, megszakadtak a tárgyalások a szakszervezetek és az Austrian Airlines osztrák légitársaság között. A dolgozók a Lufthansa leányvállalatánál ugyanolyan béreket követelnek, mint az anyacégnél, ahol egyébként a közelmúltban zárult egy sikeres munkabeszüntetés.
Durvul a nyilatkozatháború a moszkvai merénylet körül, újfajta bombát vethetett be Oroszország – Háborús híreink csütörtökön

Marija Zaharova, az orosz külügyminisztérium szóvivője azt mondta, az Iszlám Államnak nem voltak meg a képességei egy a krasznogarszkihoz hasonló terrortámadás kivitelezésére, és Ukrajnára és a Nyugatra igyekezett terelni a gyanút. Kirilo Budanov, az ukrán katonai hírszerzés feje úgy nyilatkozott, Oroszországnak legkésőbb február közepe óta tudomása volt a készülő támadásról, ennek ellenére nem tettek semmit. A harkivi rendőrség vezetője szerint Oroszország egy új típusú irányított bombát vethetett be a városban szerdán, az UMPB D-30-at.