INFORÁDIÓ 
2019. július 15. hétfő
Henrik, Roland

reklám

gyerekek

pszichológia

televízió

Veszélyben vannak a gyerekek, észrevétlenül programozzák az elméjüket - figyelmeztet a szakember

Veszélyben vannak a gyerekek, észrevétlenül programozzák az elméjüket - figyelmeztet a szakember

Infostart / InfoRádió

Olyan módokon is károsak a gyerekeknek a reklámok, ahogy elsőre nem is gondolnánk.

Kezdetben a reklám nem az eredeti szándéka szerint, vagyis a fogyasztásra buzdítással káros a gyerekekre, hanem azért, mert a tévében látott történet követését, magát a megértést zavarja meg a reklám. Az egészen kis gyerekek a műsorok között vagy közben lejátszott reklámokat ugyanis nem tudják elkülöníteni magától a műsortól - mondta az InfoRádióban Kósa Éva pszichológus.

A későbbiekben a reklámok vonzó és birtoklásra buzdító hatásával kell számolnunk - folytatta a szakember. A gyerekek olyan környezetben, olyan bemutatásban látnak vonzó tárgyat, ételt, helyzetet, ami számukra a könnyen elérhető, megszerezhető dolgokat ígérik.

"Ami azonban kevésbé üt szöget az emberek fejébe, az az, hogy

a reklámok bemutatása során szituációk kerülnek a gyerekek elméjébe,

oly módon, hogy azok természetesek, rendkívül vonzók. Ilyen például, amikor a szülői magatartás valamilyen dicsérő, jóváhagyó helyzetben egy édességhez társul". Ezt is fontos dolognak tartja a pszichológus, olyasminek, amivel foglalkozni kell.

Veszélyben vannak a gyerekek, észrevétlenül programozzák az elméjüket - figyelmeztet a szakember

A gyerek aktuális fejlettségétől és tapasztalatától függ, hogy mikor tudja megkülönböztetni a reklámot a műsoroktól, de Kósa Éva szerint az 5-6 éves gyerekek már biztonsággal elkülönítik a kettőt.

Hatéves kor tájékán az eladási szándék felismerése és értelmezése már teljesen természetes.

A szocializáció velejárója, hogy körül vagyunk véve fogyasztásra buzdító üzenetekkel, és ehhez alkalmazkodnunk kell. "Káros lehet az, amikor egy gyereknek örökösen és válogatás nélkül, könnyen kielégítik a reklámok keltette vágyait. Ez ugyanis a szocializációnak egy olyan aranyszabályát és ösvényét sérti meg, amelynek során meg kell tanulnunk a vágyainkat egy helyes mederben, kellő kontroll alatt tartanunk. Vagyis a fejlődés során azt kell megtanulnunk, hogy

nem mindent, nem azonnal és nem feltétlenül kell megszereznünk

- figyelmeztetett a szakember, hangsúlyozva, hogy ebbe a fejlődésbe zavarhat bele a reklám.

A gyerekek védtelenségét, hiszékenységét használják ki a reklámok - véli Kósa Éva, aki szerint

a szülőknek nagy felelősségük van abban, hogy a reklámok által közvetített üzeneteket és üzleti szándékot felfedjék és elmagyarázzák.

Kapcsolódó hang

Máshogy is káros a gyerekekre a reklám, mint ahogy gondolnánk
 


A címlapról ajánljuk

INFOSTART
 
INFORÁDIÓ
PARTNEREINK
Sixt    iCom
infostart
AZ INFORÁDIÓ HÍRPORTÁLJA 
 
 

A médiaszolgáltatási tevékenységét a Médiatanács a Magyar Mecenatúra Program keretében támogatja.

NMHH
Az Év Honlapja 2018