Világszerte, Indonéziától Japánig, a gyorsasági motorsportok rajongóinak százmilliói próbálják majd kiejteni, a Balaton partján megbúvó, alig 1300 lelkes Balatonfőkajár nevét. Bő három évtized után, a Superbike-vb mezőnye a július 25-27-i, a gyorsasági világbajnoki sorozatok csúcsának számító MotoGP, Moto2 és Moto3 kategória versenyzői pedig az augusztus 22-24-i hétvégén látogatnak el a Balaton Park Circuitre – írja a magyarepitok.hu.
A Balaton Park Circuit rövidesen megkaphatja a MotoGP és Superbike világbajnoki futamok megrendezéséhez a Nemzetközi Motorkerékpáros Szövetség (FIM) legmagasabb szintű pályalicencét, ehhez azonban jelentős átalakításokra volt szükség a vandonatúj pályán. Speciális összetételű aszfalttal kialakított kopóréteg, három átépített kanyar, háromszorosára növelt bukótér – csak néhány munkafolyamat, amit a Colas Út Zrt. elvégzett a balatonfőkajári versenypályán. A célegyenes kivételével, a szakemberek a teljes pályahosszon dolgoztak
A Balaton Park Circuiten, amely a Forma–1-es futamokhoz szükséges szabványok szerint épült, meghagyták az eredeti, 4115 méter hosszú, 10 bal és 6 jobb kanyarral kialakított nyomvonalat, de az átépítéssel a motorversenyek során a versenyzők körönként 4075 méteres távot teljesítenek, eközben tíz bal és hét jobb kanyart kell bevenniük.
A MotoGP-versenyzők gyakran lépik át a 300-350 km/órás sebességet, ezért a pályát övező, a kicsúszáskor, eséskor kulcsszerepet betöltő bukótereket jelentősen meg kellett növelni. Ez több szakaszon a szalagkorlát és a kerítésrendszer áthelyezésével járt, ahol ehhez nem volt elegendő hely, ott egészítették ki a nyomvonalat. A 7-es kanyarban szűkítettek a kanyaríven, amivel megnövelhették a mögötte lévő bukóteret. A 11-es ívelt, hosszú balkanyarban egy lassító megépítésével késztetik a versenyzőket a sebességük csökkentésére. A célegyenes előtti kanyarkombinációt leegyszerűsítették és szűkebb ívűre építették át.
A kavicságyakat és a bukótereket a korábbihoz képest a háromszorosára, összesen 50 ezer négyzetméterrel bővítették ki. A bukótér megnövelése és a nyomvonal bővítés érintette a pálya biztonsági rendszereit is. Áthelyezték az első védelmi vonalat képező háromszintes szalagkorlátot- és alkatrészfogó kerítésrendszert.
A beavatkozási helyeken a régi pálya is új kopóréteget kapot, a versenypálya zárórétegét egy speciális bitumen és adalék felhasználásával készített aszfaltkeverékkel építették meg. A műveletet speciális szintvezérléssel és három géplánccal végezték el. A szervizutak hálózatának megújítása, az aszfaltos bukóterek, valamint a pálya kopórétegéhez közel 13 ezer tonna aszfalt bedolgozására volt szükség.
A kivitelezés utolsó szakaszaiban, az utóbbi hetekben a szakemberek a gyengeáramú rendszerek kiépítését és a ledpanelek felszerelését végezték el. A bukóterek és a rázókövek végleges kialakítása után pedig a festési feladatok kerültek sorra.
A pálya átalakítását rendszeresen ellenőrzi Bartolome Alfonso Ezpeleta, a FIM biztonságért felelős tisztviselője. Ezpeleta a nemzetközi sajtóban elégedettségét fejezte ki a Balaton Park Circuit átalakítása kapcsán. Úgy vélekedett, biztos abban, hogy a pálya megkapja az FIM Grade A licencét.
A pályaátalakításról még több kép itt.